Strona główna » Wiadomości » Tabor » Pesa ma gotową hybrydową lokomotywę! Prototyp już po pierwszych jazdach testowych

Pesa ma gotową hybrydową lokomotywę! Prototyp już po pierwszych jazdach testowych

Redakcja
Fot. Archiwum NaKolei.pl

Na terenie stacji Bydgoszcz Główna zauważono lokomotywę Pesa Gama z oznaczeniem „Dual Power”. Jest to zapowiadany prototyp hybrydowej lokomotywy Pesy, który ma za sobą pierwsze jazdy testowe.

W lipcu 2021 roku Pesa Bydgoszcz przedstawiła swoją strategię 2025+. Wtedy padły zapowiedzi powstania do 2025 roku nowych pociągów na 160 i 200 km/h, a w w dalszym zakresie nawet i 250 km/h. Podczas tego wydarzenia przedstawiono także koncepcje rozwoju lokomotyw z platformy Gama. Obecnie na polskich torach możemy spotkać spalinowe Gamy prowadzące pociągi PKP Intercity na niezelektryfikowanych trasach oraz wykorzystywane przez przewoźników towarowych elektrowozy Gamy Marathon z zamontowanym modułem dojazdowym, który pozwala na prace np. na bocznicach.

Kolejnym krokiem Pesy w rozwoju lokomotyw z platformy Gama to budowa pełnoprawnej spalinowo-elektrycznej hybrydy, która jak się okazuje już powstała, ponieważ udało ją się zaobserwować na pierwszych jazdach testowych na terenie Bydgoszczy. Pojazd Pesy w trakcji elektrycznej ma rozpędzać się do 160 km/h, natomiast w trakcji spalinowej do 120 km/h. Realizacja projektu hybrydowej lokomotywy Pesy została wsparta przez NCBR.

Co ciekawe, to nie koniec planów co do platformy lokomotyw Gama. Kolejnym krokiem bydgoskiego producenta ma być wielosystemowa lokomotywa (na systemy zasilania 3 kV, 15 kV i 25 kV), która miałaby się rozpędzić do 200 km/h.

Współpraca z PKP Intercity i IPS „Tabor”

Pojazd powstał dzięki współpracy zapoczątkowanej w 2017 roku Pesy z PKP Intercity i Instytutem Pojazdów Szynowych „Tabor”, w ramach której miała powstać nowa, zgodna z wymogami TSI lokomotywa dwusystemowa spalinowo-elektryczna, zaprojektowana przez bydgoskiego producenta. PKP Intercity pełni tutaj rolę konsultanta i jest podmiotem prowadzącym tzw. eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jej wyprodukowania. Natomiast pojazd jest własnością bydgoskiego producenta.

Zobacz również: PKP Intercity kupuje hybrydowe lokomotywy. Jest przetarg!

Podobne artykuły