Strona główna » Wiadomości » Tabor » PESA przedstawiła swoją strategię. Do 2025 roku nowe pociągi na 160, 200, a później także 250 km/h

PESA przedstawiła swoją strategię. Do 2025 roku nowe pociągi na 160, 200, a później także 250 km/h

Adrian Izydorek

Spółka stawia na rozwój produktów, nowe technologie i ekspansję zagraniczną.  Chce by produkowane przez nią pojazdy odpowiadały zapotrzebowaniu na niskoemisyjny transport i były „hydrogen ready’.

W ostatnim czasie PESA pozyskuje kolejne zamówienia i zdobywa kolejne zagraniczne rynki. Po kontraktach z Kolejami Czeskimi i Iasi, wygrała przetargi na dostawę tramwajów dla Sofii, słowackich Koszyc, a w poniedziałek podpisała umowę z rumuńskim Craiova. Jednocześnie zgodnie z planem realizuje produkcję zamówionych pojazdów dla Kolei Dolnośląskich, Małopolskich, czeskiego RegioJet, czy tramwajów dla  Śląska, Torunia i Iasi.

PESA rozpoczęła realizację nowej strategii – rozpoczęła inwestycje, wdraża innowacyjne technologie i uruchamia produkcję tramwajów, lokomotyw i pojazdów w ramach nowej platformy Regio160, która ma być odpowiedzią na potrzeby zeroemisyjnego transportu wynikającego z realizacji Zielonego Ładu. Zdobyte w przeszłości doświadczenie wsparte współpracą ze strategicznymi partnerami technologicznymi ma zagwarantować spółce stabilny rozwój, zagraniczną ekspansję i umocnienie pozycji lidera wśród krajowych producentów pojazdów szynowych.

Strategia PESA z perspektywą 2025+  zakłada między innymi rozwój nowych technologii i silnych narzędzi IT, optymalizację kosztową obecnych produktów, przebudowę modelu biznesowego i organizacyjnego Grupy; konsolidację funkcji wsparcia, zbudowanie rentownego segmentu „Aftersale”, czy, rozwój platformy pojazdów Regio 160 i zdobycie kompetencji dla produkcji taboru o prędkości powyżej 200km/h. Wszystko to ma przynieść spółce wzmocnienie pozycji lidera krajowego rynku i ekspansję na kolejnych rynkach zagranicznych.

W tej chwili PESA realizuje produkcję elektrycznych zespołów trakcyjnych ELF2 dla Kolei Małopolskich i Kolei Dolnośląskich, nowego pojazdu 654 dla czeskiego przewoźnika RegioJet,  Linków dla NEB i pojazdów nowej generacji z ekologicznymi silnikami klasy Stage V dla Kolei Czeskich, lokomotyw Gama dla RCP, Pol Miedź Trans, PCC Intermodal oraz tramwajów dla Śląska, Torunia i rumuńskiego Iasi. W poniedziałek podpisała umowę tramwajów dla kolejnego miasta w Rumunii – Craiova.

To, że dostarczamy na czas pojazdy z których zadowoleni są nasi klienci jest efektem zmian wprowadzonych we wszystkich obszarach. Poprawiliśmy bezpośrednie relacje z przewoźnikami,  analizujemy rynkowe trendy, dostosowaliśmy projekty pojazdów do potrzeb klientów,  mamy lepsze relacje z poddostawcami i kooperantami, rozpoczęliśmy technologiczny przełom w produkcji, stawiamy na robotyzację i automatyzację, wiarygodnie i zdyscyplinowanie zarządzamy procesami finansowymi i rozliczeniami. Wszystko to tworzy nowy wizerunek PESA. – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Fot. NaKolei.pl

PESA zdecydowanie stawia na pojazdy niskoemisyjne. Najważniejszym projektem wdrażanym do produkcji jest platforma Regio160. Jej głównym założeniem jest jedna standardowa konstrukcja, która dzięki modułowości zabudowy pozwala konfigurować pojazdy o różnych napędach i dostosowanej do potrzeb przewoźnika zabudowie.

W ramach Platformy Regio160 zaprojektowano różne typy pojazdów – ezt zasilany z sieci trakcyjnej, ezt z dodatkową baterią czy np. ezt zasilany z sieci trakcyjnej i ogniwa wodorowego (hybryda), który może być wykorzystywany zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych sieci trakcyjnej . Konsekwentnie rozwijane będą również projekty związane z napędami wodorowymi – lokomotywa manewrowa zasilana z ogniw wodorowych zostanie zaprezentowana na targach TRAKO, a zebrane przy jej produkcji doświadczenia zostaną wykorzystane w rozpoczętych już pracach nad wodorowym pojazdem pasażerskim.

Pesa, jako jedyny polski producent ma doświadczenie w budowie pojazdów piętrowych, które wykorzystuje w pracach nad push pullami nowej generacji, dedykowanymi zarówno dla połączeń dalekobieżnych , jak i regionalnych.  To bardzo obiecujący rynek i chcemy na nim zdobywać zamówienia.

PESA przygotowuje się również do produkcji pojazdów z prędkościami powyżej 200 km/h. Te projekty spółka będzie realizować z partnerami zewnętrznymi, nie wyklucza współpracy zarówno z dostawcami gotowych rozwiązań czy technologii, jak i z producentami taboru.

Nawiązujemy współpracę z kolejnymi partnerami technologicznymi, także zagranicznymi, którzy mają doświadczenie między innymi w realizacji projektów kolei dużych prędkości, czy implementacji technologii wodorowych. Ta otwartość na współpracę i budowanie kompetencji na przyszłość dzięki partnerstwu to jedna ze zmian w podejściu PESA do rozwoju. Zebraliśmy spore doświadczenie w produkcji pojazdów szynowych, mamy zespół bardzo dobrych specjalistów, stawiamy sobie kolejne cele, ale podchodzimy do nich z pokorą.

W najbliższych latach firma chce także wzmacniać swoją pozycję jako producenta tramwajów – potwierdzają to pozyskane w ostatnim czasie zamówienia m.in. z Rumunii, czy przetargi wygrane w Sofii oraz słowackich Koszycach. Ekspansja na kolejne europejskie rynki ma być możliwa dzięki nowemu tramwajowi, który będzie bazował na jednej konstrukcji i dawał możliwość modułowego kształtowania wnętrza oraz wyposażenia.

Portfolio firmy uzupełnią lokomotywy w ramach rozwijanej rodziny Gama – będą to lokomotywa dwunapędowa /elektryczno-spalinowa/, lokomotywa elektryczna z silnikiem dojazdowym oraz lokomotywa wielosystemowa / 3kV, 15 kV i 25 kV/, która ma poruszać się z prędkością do 200 km/h.

PESA rozwija je poprzez konsolidację w ramach Grupy, poza zakładami ZNTK Mińsk Maz. w ciągu kilku lat powstać mają krajowe i zagraniczne oddziały świadczące usługi serwisowe i utrzymaniowe, które mają mieć znaczący udział w przychodach grupy.

Strategia realizowana jest w oparciu o cząstkowe cele w ramach 16 projektów strategicznych i szczegółowo zaplanowana na najbliższe pięć lat.

PESA jako największy krajowy producent taboru kolejowego dzięki stabilnemu inwestorowi, jakim jest PFR SA, może skoncentrować się dziś na rozwijaniu nowoczesnych technologii oraz nowych pojazdów odpowiadających potrzebom pasażerów, przemysłu oraz wymogów środowiskowych. Przykładem są lokomotywy z napędem wodorowym lub pojazdy regionalne, które wejdą do eksploatacji w najbliższym czasie. Wierzę, że realizacja tej strategii będzie służyła rozwojowi spółki, czyniąc ją największym producentem nowoczesnego taboru kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej – powiedział Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju SA.

Fot. NaKolei.pl

Najbliższe tygodnie będą dla Grupy PESA bardzo pracowite – spółka rozpoczyna dostawy pojazdów dla Kolei Małopolskich, czy tramwajów dla Iasi oraz  testy elektrycznego zespołu trakcyjnego 654 dla RegioJet, który jako pierwszy pojazd dwunapięciowy będzie przygotowany do pracy na liniach międzynarodowych. Właśnie pojazd dla RegioJet i lokomotywę wodorową PESA planuje zaprezentować  premierowo podczas wrześniowych Targów Trako w Gdańsku.

 

Platforma Regio160. Mat. Pesa Bydgoszcz

Platforma Regio160. Mat. Pesa Bydgoszcz

Platforma Regio160 z ogniwem wodorowym. Mat. Pesa Bydgoszcz

Platforma Regio160. Mat. Pesa Bydgoszcz

Platforma Regio160. Mat. Pesa Bydgoszcz

Platforma Regio160. Mat. Pesa Bydgoszcz

Wodorowa lokomotywa manewrowa, która ma zostać zaprezentowana na targach Trako 2021. Mat. Pesa Bydgoszcz

Podobne artykuły