NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Nowy wiadukt kolejowy w Gałkowie zwiększy bezpieczeństwo na linii Koluszki – Łódź

Nowy wiadukt kolejowy w Gałkowie zwiększy bezpieczeństwo na linii Koluszki – Łódź

Redakcja
Wkopanie w ziemię aktu erekcyjnego. Fot. PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Gmina Koluszki podpisały z wykonawcą akt erekcyjny, który będzie wmurowany pod budowę nowego bezkolizyjnego skrzyżowania w Gałkowie na linii Koluszki – Łódź Widzew i drodze powiatowej łączącej miejscowości Gałków Duży i Gałków Mały. 

W Gałkowie powstaje tunel drogowy pod czterema torami linii Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica. Bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Inwestycja obejmie też budowę układu drogowego, chodników i ścieżek rowerowych. Wykonawca przebudował część kolizji z infrastrukturą podziemną. Obecnie montuje ściany szczelne, które zabezpieczą wykop podczas wybierania ziemi pod przyszły tunel drogowy.

Wartość inwestycji to ok. 23,6 mln zł netto. Inwestycja dofinansowana jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości ok. 11,4 mln zł netto. Planowane zakończenie inwestycji w II kw. 2023 r.

Bezpieczniej na skrzyżowaniu dróg i torów

Budowa tunelu drogowego w Gałkowie wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują ten program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg. W województwie łódzkim w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” wybudowano już wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach. Ruszyły przygotowania do budowy tunelu w Andrespolu.

W całym kraju w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” o wartości 312,5 mln zł planowana jest budowa 25 obiektów, w tym 12 wiaduktów kolejowych, 10 wiaduktów drogowych, 2 przejścia dla pieszych pod torami i 1 wiadukt pieszo-rowerowy.

Bezpieczne skrzyżowania zrealizowano już w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych liniach m.in.: Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Białystok i Warszawa – Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.

Inwestycja w Andrespolu

W Andrespolu (woj. łódzkie) na linii Łódź – Warszawa w sąsiedztwie przystanku Bedoń rozpoczęła się budowa wiaduktu kolejowego/tunelu drogowego. Obiekt zapewni wzrost bezpieczeństwa na kolei i sprawniejszą komunikację drogową. Inwestycja za blisko 30 mln zł jest realizowana wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Gminę Andrespol. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Korzyści ze zrealizowanej z inwestycji odczują mieszkańcy oraz pasażerowie. Efektem będzie wzrost bezpieczeństwa podróży koleją i sprawniejszy system komunikacji w aglomeracji łódzkiej.

Inwestycja polega na budowie wiaduktu kolejowego dla czterech torów: linii Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica. Nowy obiekt powstanie przy przystanku kolejowym Bedoń i zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, przez który przebiega droga między Bedoniem Przykościelnym i Andrespolem. Inwestycja obejmie budowę układu drogowego wraz z ciągiem pieszo-rowerowym.

Wykonawca wybudował już tymczasowe dojście do peronów, które zapewni podróżnym bezpieczny i wygodny dostęp do pociągów podczas prac. Równocześnie przygotowuje teren budowy i gromadzi niezbędne materiały.

Wartość inwestycji to ok. 29,9 mln zł netto, z czego PLK przeznaczą 18,6 mln zł netto, Gmina Andrespol 11,3 mln zł netto. Planowane zakończenie prac to II kwartał 2023 r.

Zmiany w komunikacji

Prace przy budowie tunelu, które ruszyły 17 czerwca i wymagały zamknięcia przejazdu dla ruchu drogowego i pieszego. Dla kierowców, w porozumieniu z zarządcą drogi wytyczono objazdy. W połowie lipca rozpoczną się roboty, które obejmą teren kolejowy. Liczbę połączeń dostosowano do możliwości linii. Zmiany zostały uwzględnione w rozkładach jazdy przewoźników i stronie www.portalpasazera.pl.

Wkopanie w ziemię aktu erekcyjnego. Fot. PKP PLK S.A.

Wkopanie w ziemię aktu erekcyjnego. Fot. PKP PLK S.A.

Fot. PKP PLK S.A.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności