Strona główna » Wiadomości » Kolej na świecie » Normalnotorowa linia z Polski i Rumunii do Ukrainy i Mołdawii. Unijne instytucje przygotowują studium wykonalności

Normalnotorowa linia z Polski i Rumunii do Ukrainy i Mołdawii. Unijne instytucje przygotowują studium wykonalności

MM
Fot. UZ (ilustracyjne)

Europejski Bank Inwestycyjny wraz z Komisją Europejską rozpoczynają studium wykonalności w celu lepszego połączenia ukraińskich i mołdawskich sieci kolejowych z Unią Europejską. Prace mają potrwać do maja 2023 roku.

Szerokość torów stosowana w większości krajów UE jest inna niż w Europie Wschodniej (1435 mm/1520mm), co utrudnia transport towarów w obu kierunkach. Można to rozwiązać poprzez przedłużenie normalnotorowego szlaku przez granice z Polski i Rumunii na Ukrainę i Mołdawię. Studium wykonalności jest kluczowym krokiem w przygotowaniach do lepszej łączności między UE a Ukrainą i Mołdawią.

Ukraina już w maju informowała, że zamierza dostosować rozstaw swoich torów do tych europejskich. Tory tzw. europejskie mają rozstaw szyn 1435 mm, zaś ukraińskie 1520 mm. Od zawsze to wiązało się z problemami logistycznymi, które teraz wojna na Ukrainie je spotęgowała. Dyrektor ds. operacyjnych Kolei Ukraińskich Wiaczesław Jeromin powiedział, że przy przechodzeniu na europejski rozstaw szyn rozpatrywane są trzy kierunki: Lwów-Kijów, Lwów-Odessa i Lwów-Krzywy Róg. Więcej tutaj.

Studium ma być gotowe w połowie 2023 r.

Służba doradztwa technicznego EBI JASPERS jest odpowiedzialna za ukończenie badania do maja 2023 r., w ścisłej współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi krajami.

Badanie jest jednym ze średnio- i długoterminowych środków określonych w planie działania Solidarity Lanes i jest również ściśle powiązane z wnioskiem Komisji z lipca 2022 r. w sprawie rozszerzenia TEN-T na Ukrainę i Mołdawię. W ten sposób przygotowujemy grunt pod rozwiązania długofalowe, wspierając Ukrainę w powojennym handlu i odbudowie kraju, dążąc w szczególności do usunięcia luki interoperacyjnej na granicach – powiedziała Komisarz UE ds. transportu Adina Vălean.

Wiceprzewodnicząca EBI Teresa Czerwińska stwierdziła, że inwestycja ta miałaby strategiczny wpływ na rozwój gospodarczy.

Badanie EBI dotyczące integracji ukraińskich i mołdawskich sieci kolejowych z UE jest pierwszym krokiem w kierunku nowoczesnego połączenia transportowego między UE, Mołdawią i Ukrainą.  Jest to strategiczna inwestycja na rzecz zrównoważonego, ekologicznego wzrostu gospodarczego, która poprawia również globalne bezpieczeństwo żywnościowe. Integracja sieci kolejowych pozwoli na łatwiejszy i bezpieczniejszy przepływ osób, towarów i usług między trzema rynkami oraz szybszą integrację obu krajów z UE. Wreszcie, wraz z inwazją Rosji na Ukrainę i blokadą ukraińskich portów, która wywołała globalny kryzys żywnościowy o bezprecedensowej skali, te nowe połączenia transportowe stworzą niezawodną alternatywę dla dostaw żywności, z której skorzysta cały świat. Wszystko to sprawia, że ​​badanie EBI dotyczące integracji sieci kolejowych UE, Mołdawii i Ukrainy jest właściwym krokiem we właściwym czasie. Jestem bardzo dumna z tego, że EBI i  Komisja Europejska nadal przyczyniają się do tworzenia rozwiązań, które czynią świat lepszym i bezpieczniejszym miejscem – stwierdziła Wiceprzewodnicząca EBI Teresa Czerwińska.

 

Podobne artykuły