Województwo pomorskiego rozstrzygnęło przetarg na dostawę dwóch sztuk fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym z opcją na 29 kolejnych, mimo że obie złożone oferty przekraczały budżet.
Przypomnijmy, że oferty złożyli: Newag z ceną 69 987 000,00 zł brutto oraz PESA z ceną 104 919 000,00 zł brutto. Na sfinansowanie zamówienia podstawowego Zamawiający przeznaczył kwotę 55.350.000,00 zł brutto. Ceny dotyczą zamówienia podstawowego, tj. dwóch EZT-ów. Ostatecznie jako najkorzystniejszą wskazano ofertę Newagu, która została oceniona na 80 pkt. Oferta PESY dostała 64,69 pkt. O zwycięstwie zadecydowała cena, za którą Newag otrzymał 58 pkt przy 38,69 pkt PESY.
Punktacja w pozostałych kryteriach wyglądała następująco:
- Gwarancja: Newag – 0, PESA – 12,
- Termin dostawy: Newag – 8, PESA – 0,
- Lokalizacja zbiornika na fekalia – obie oferty – 1,
- Zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty – obie oferty – 5,
- Moc ciągła silnika trakcyjnego – obie oferty – 5,
- Chłodzenie falowników i przetwornic powietrzem – obie oferty – 3.
Przypomnijmy, że zamówienie obejmuje dwa typy pojazdów.
Typ 1 – Dostawa fabrycznie nowego jednego wieloczłonowego pojazdu kolejowego o napędzie elektrycznym z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie 10 sztuk EZT do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork – Gdańsk Główny, 131 Tczew – Smętowo, 202 Gdańsk Główny – Słupsk, 204 Malbork – Elbląg, 405 Słupsk – Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna – Iława – Olsztyn – Iława – Gdynia Główna.
Typ 2 – Dostawa fabrycznie nowego jednego wieloczłonowego pojazdu kolejowego o napędzie elektrycznym z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie 19 sztuk EZT do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Pojazdy będą obsługiwać połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii za pomocą zakupionych EZT.
W ogłoszeniu zamawiający informował także, że w przypadku pozyskania dodatkowych środków ze źródeł zewnętrznych (np. programy Unijne, programy ministerialne, środki z Funduszy państwowych) na realizację przedmiotu zamówienia przewiduje wykonanie przedmiotu zamówienia z ewentualnym zastosowaniem prawa opcji, zwiększającym przedmiot zamówienia o nie więcej niż 10 sztuk fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym typu 1 lub o nie więcej niż 19 sztuk fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych typu 2, pod warunkiem, że zaoferowana przez wykonawcę cena jednostkowa na dany typ pojazdu nie ulegnie zwiększeniu. Prawo opcji będzie przejawiać się tym, że zamawiający może zlecić dostawę do 10 kolejnych sztuk EZT typu 1 lub dostawę do 19 kolejnych sztuk EZT typu 2, pod warunkiem pozyskania środków finansowych, z tym zastrzeżeniem, że Wykonawcy nie przysługuje żadne roszczenie w stosunku do zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający z prawa opcji nie skorzysta.
Póki co, jak podał na Facebooku Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk samorząd kupuje 2 sztuki pojazdów, ale jest zdeterminowany, aby wykorzystać pełną opcję i zakupić łącznie 31 sztuk nowych EZT dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych. Czy tak się stanie, zależeć będzie od środków finansowych. Obecnie na Pomorzu kursuje już 10 Impulsów, dostarczonych przez Newag. Dwa składy trafiły także z Nowego Sącza do PKP SKM w Trójmieście.