Samolot szynowy „Bennie Railplane” był formą transportu kolejowego wynalezioną przez George’a Benniego w XX wieku. Pociąg-samolot poruszał się po nadziemnej szynie za pomocą śmigieł.
W ostatnim artykule z serii opisywałem pierwszą w historii kolej jednoszynową. Tym razem znowu będzie o swego rodzaju „monorailu”. Początek XX wieku był okresem prężnego rozwoju technologii. Jednak jak wiemy, tylko niektóre z niezwykłych projektów przetrwały próbę czasu. Tym razem opiszę prototyp kolei napędzanej śmigłami.
George Bennie, urodzony w Auldhouse, niedaleko Glasgow w Szkocji, rozpoczął pracę nad rozwojem swojego railplane w 1921 roku. W latach 1929-1930 zbudował prototyp na próbnym odcinku torów o długości 119 metrów w Milngavie. Prototyp składał się z jednego wagonu. Pociąg-samolot poruszał się po nadziemnej szynie, stabilizowanej przez konstrukcję znajdującej się poniżej. W założeniu wagon miał przewozić maksymalnie 48 osób; prototyp miał mniejszą liczbę miejsc siedzących.

Railplane miał poruszać się nad tradycyjnymi torami i być szybszą alternatywą dla pasażerów.
Railplane poruszał się za pomocą śmigieł napędzanych silnikami znajdującymi się na pokładzie. Miał kursować ponad konwencjonalnymi liniami kolejowymi i być szybszą alternatywą dla pasażerów. Bennie wierzył, że jego wagony będą w stanie poruszać się z prędkością do 193 km/h i będą oferować „szybkie przewozy pasażerskie, pocztowe i towarowe, które wymagają szybkiego transportu. Wolne i ciężkie przewozy towarowe oraz lokalne przewozy pasażerskie byłyby kontynuowane na tradycyjnej linii kolejowej poniżej.
Projekt okazał się niestety finansową klapą dla George’a Benniego. Pomimo zainteresowania z całego świata, Bennie nie mógł uzyskać wsparcia finansowego, którego potrzebował, aby rozwinąć swój rewolucyjny system transportowy. Proponowana przez niego linia z Edynburga do Glasgow nie została zbudowana, podobnie jak linia pomiędzy Southport i Blackpool. W 1937 roku Bennie był już bankrutem. Prototyp pociągu-samolotu rdzewiał na polu w Milngavie, aż w 1956 r. został sprzedany na złom.
Zobacz również: Amerykanie chcą transportować kontenery Hyperloopem z prędkością 600 km/h [WIZUALIZACJE]