W ostatnich dniach do Krakowa został dostarczony kolejny, nowy Lajkonik. To będzie 5 nowy pojazd, który wyjechał z fabryki Stadlera. Tramwaj trafił do zajezdni tramwajowej Pogórze.
Do zajezdni tramwajowej Podgórze został dostarczony kolejny, piąty już z kolei, nowy Lajkonik II. Wagon został w poniedziałek 21 listopada ściągnięty ze specjalnej lawety i będzie przygotowywany do wyjazdu na regularną linię.
Kraków zamówił w sumie 60 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Ich dostawy mają się zakończyć do końca 2023 roku. Nowe tramwaje umożliwią wycofywanie z ruchu kolejnych wagonów wysokopodłogowych. Wszystko po to, aby na wszystkich krakowskich liniach kursowały wyłącznie pojazdy z niską podłogą.
Zamówione tramwaje będą kontynuacją produkowanej obecnie serii TANGO Kraków Lajkonik. Są to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących.
Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.