NaKolei.pl WiadomościTabor ŁKA będzie miała pierwsze pociągi Pesy Bydgoszcz! ŁKA wybrała ofertę w przetargu na zakup nowych EZT-ów

ŁKA będzie miała pierwsze pociągi Pesy Bydgoszcz! ŁKA wybrała ofertę w przetargu na zakup nowych EZT-ów

Adrian Izydorek

Łódzka Kolej Aglomeracyjna wybrała ofertę Pesy Bydgoszcz w przetargu na zakup do 24 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Bydgoski producent konkurował z Newagiem.

W lipcu br. Samorząd Województwa Łódzkiego ogłosił przetarg na zakup 4 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na domówienie kolejnych 20. W połowie października br. nastąpiło otwarcie ofert, okazało się że będą konkurować ze sobą dwóch polskich producentów: Pesa Bydgoszcz oraz Newag.

  • Pesa Bydgoszcz złożyła tańszą ofertę, ponieważ za podstawę chciała 140 170 800 zł brutto, za opcję 700 854 000 zł brutto.
  • Newag S.A. natomiast za zamówienie podstawowe chciał 166 050 000 zł brutto, a za opcję 830 250 000 zł brutto.

W tym przypadku cena nie była jedynym kryterium wyboru oceny, dlatego też ciężko było wskazać potencjalnego zwycięzcę postępowania. Ostatecznie Łódzka Kolej Aglomeracyjna działając w imieniu Województwa Łódzkiego poinformowała o wyborze oferty Pesy Bydgoszcz, która uzyskała 93 punkty według przyjętych kryteriów.

[AKTUALIZACJA 24.11.2022, godz. 8:40]

Jak dowiedział się portal 'NaKolei.pl’, powinniśmy spodziewać się podpisania umowy na przełomie roku. Urząd Marszałkowski nie chce deklarować, czy uda się podpisać umowę jeszcze w grudniu; najpóźniej powinno dojść do podpisania na początku przyszłego roku. Samorząd na razie zamówi 4 jednostki, w zależności od sytuacji będzie domawiał kolejne pojazdy – może ich łącznie domówić 20 sztuk.

Aspekty techniczne

Jeżeli chodzi o kwestie techniczne, to tutaj Województwa wskazało, że średnie roczne przebiegi pojazdów to około 150 tys. km, natomiast same pojazdy mają wykazywać się żywotnością przez okres 35 lat.

Pojazdy mają być zasilane prądem stałym z sieci trakcyjnej i wyposażone w układ zapewniający możliwość odzysku energii z silników trakcyjnych w czasie hamowania pojazdu (rekuperacja). Odzyskiwana energia będzie przekazywana do zasilania obwodów nietrakcyjnych. Nowe EZT-y mają rozpędzać się do 160 km/h.

Wysokość podłogi w strefach wejścia do pojazdu musi wynosić 760 ± 50 mm nad poziomem główki szyny. Przejścia międzyczłonowe wg propozycji Wykonawcy do uzgodnienia z Zamawiającym. W całym przedziale pasażerskim musi znaleźć się min. 70% podłogi niskiej jak dla strefy wyjścia. Zmiana wysokości podłogi w strefach wejściowych może odbywać się za pomocą pochylni (w strefach przy kabinie maszynisty dopuszczalne schodki).

Konstrukcja pojazdu musi zapewniać pełne bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania przez wszystkie drzwi pojazdów. Pojazd powinien być wyposażony w kabiny maszynisty na obydwu końcach w celu równorzędnej możliwości jazdy w obu kierunkach z możliwością sterowania do trzech połączonych pojazdów z kabiny czołowej oraz szybkiej i sprawnej zmiany kabiny bez konieczności wyłączania i ponownego załączania wszystkich niezbędnych urządzeń. Czas zmiany kabiny nie może być dłuższy niż 5 min.

Pojazd powinien być wyposażony w system diagnostyki pokładowej dostępny dla maszynisty oraz diagnostyki stacjonarnej dostępny dla obsługi. Monitor pulpitowy w kabinie maszynisty powinien mieć ręczną i automatyczną, zależną od warunków zewnętrznych regulację jasności. Wymagane jest ciągłe (bezprzerwowe) cyfrowe i wskazywane analogowo wyświetlanie prędkości chwilowej pojazdu. Monitor pulpitowy musi być redundantny z innym monitorem w ramach tego samego pulpitu maszynisty. Możliwość jazdy awaryjnej pojazdu w przypadku niesprawności komputera pokładowego Maszynista ze swojego stanowiska musi mieć możliwość obserwowania drzwi pasażerskich z kamer zewnętrznych i luster składanych.

Pojazd powinien być przystosowany dla podróżnych o ograniczonej mobilności ruchowej, w tym dla poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz do bezpiecznego przewozu większego bagażu, a szczególnie rowerów. Przestrzenie do przewozu bagażu i osób o ograniczonej mobilności powinny być zlokalizowane w pobliżu czoła pojazdu. Urządzenia umożliwiające wjazd podróżnych o ograniczonej mobilności do pojazdu powinny zapewniać szybkie wykonywanie tej czynności zapewniające dotrzymanie rozkładu jazdy. Części pojazdu, w których znajduje się przestrzeń do przewozu osób o ograniczonej mobilności, większego bagażu oraz rowerów musi być odpowiednio oznakowana, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu.

Pojazdy muszą być również przystosowane do przewozu rowerów.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności