Infrastruktura KDP
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Linia KDP Katowice – Ostrawa. Powstała koncepcja “wyprostowania” trasy

Linia KDP Katowice – Ostrawa. Powstała koncepcja “wyprostowania” trasy Mat. TEK

Projektowana przez CPK linia KDP Katowice – Ostrawa spotkała się ze stworzeniem koncepcji społecznej, która wnioskuje o pokierowanie trasy na linii prostej łączącej miasta. W planach CPK, magistrala miała zostać “wygięta” do Jastrzębia Zdrój.

W ostatnim czasie spływały do naszej redakcji informacje o powstaniu koncepcji społecznej stworzonej przez Towarzystwo Entuzjastów Kolei dot. zmiany projektu trasy kolei dużych prędkości Katowice – Ostrawa, której planowaniem zajmuje się Centralny Port Komunikacyjny. Planowo magistrala miałaby wygiąć się, aby dotrzeć do miejscowości Jastrzębia-Zdrój, gdzie miałby powstać przystanek Jastrzębia-Zdrój Zachód.

Propozycja CPK (wariant 61) Mat. TEK

Na powyższej mapie Towarzystwo Entuzjastów Kolejowych na szaro zaznaczyło obszary górnicze, fioletową linią proponowany przez CPK przebieg linii. Cienka szara linia natomiast przedstawia połączenie Katowic oraz Ostrawy w linii prostej. TEK tę propozycję uznał za nieuzasadnioną. Zaznaczają, że w ten sposób niepotrzebnie zostanie wydłużona trasa, dodatkowo miałaby powstać na obszarach górniczych.

Towarzystwo Entuzjastów Kolejowych swoją koncepcję opiera na:

  • wyprostowaniu przebiegu magistrali Katowice – Ostrawa na terenie powiatu wodzisławskiego;
  • lokalizacja węzła kolejowego w granicach Wodzisława Śląskie, na terenie dzielnicy Wilchwy;
  • połączeniu Jastrzębia-Zdroju i innych miast subregionu z magistralą poprzez odbudowę linii 875 Wodzisław Śląski – Jastrzębie Zdrój.

Propozycja koncepcji społecznej

Propozycją Towarzystwa Entuzjastów Kolejowych jest przeprowadzenie magistrali blisko wcześniej wspomnianej “cienkiej szarej linii”. W ramach takiej koncepcji miałby powstać przystanek kolejowy w centrum subregionu liczącego ok. 650 tys. mieszkańców, czyli w Wodzisławie Śląskim. Według TEK, miasto te dysponuje doskonałym terenem na budowę węzła kolejowego, w którym nową magistralę można optymalnie powiązać z siecią kolejową całego subregionu. Dodatkowo teren miałby być wolny od obszarów górniczych.

Koncepcja społeczna Mat. TEK

Towarzystwo Entuzjastów Kolei argumentuje swoją koncepcję: 

  • Znaczną poprawą dostępności;
  • Zmniejszenie ilości koniecznych wyburzeń;
  • Zmniejszenie kosztów budowy;
  • Bezpieczeństwo;
  • Brak istotnej różnicy dla Jastrzębia-Zdroju.

Pełna argumentacja dostępna w dokumencie TEK.

Kolor: Fioletowy – koncepcja CPK, Barwy zielone – dwie koncepcje społeczne Mat. TEK

W celu poparcia koncepcji społecznej powstała petycja online.