Styczeń był intensywnym miesiącem na rynku kolejowym. Przygotowaliśmy 10 najważniejszych wydarzeń na kolei, takich jak pierwszy intermodalny pociąg z Chin, który dojechał do Sławkowa w 12 dni.
Pierwszy pociąg intermodalny z Chin dojechał do stacji Sławków LHS tylko w 12 dni!
5 stycznia 2020 r. w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, dotarł pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin. Z Xi’an położonego w środkowej części kraju transport wyruszył 24 grudnia 2019 r. Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły około 2 w nocy, 6 stycznia 2020 r. do stacji końcowej Sławków LHS. W „Euroterminalu Sławków” kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Przejazd tą trasą kolejową zajął tylko 12 dni.
SKM Warszawa po zerwaniu umowy z PESĄ postawiła mniejsze wymagania
SKM Warszawa, po zerwaniu umowy z PESĄ, ponownie ogłosiła przetarg na dostawę taboru. Nowy przetarg okazał się nietożsamy z poprzednim zamówieniem, zmodyfikowane poniektóre punkty. Przede wszystkim zmieniono liczbę Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych w zamówieniu podstawowym. Zmieniono również termin dostawy nowego taboru oraz uproszczono kryteria wyboru, wskazując jedynie cenę.
Czytaj dalej: SKM Warszawa w nowym przetargu stawia mniejsze wymagania
Nowy prezes Pesy Bydgoszcz S.A.
8 stycznia 2020 Rada Nadzorcza spółki Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz powołała na stanowisko nowego prezesa zarządu Krzysztofa Zdziarskiego, dotychczasowego wiceprezesa zarządu ds. operacyjnych, który zastąpił Krzysztofa Sędzikowskiego.
Więcej na nakolei.pl, w artykule: Pesa ze zmianami z Zarządzie Spółki – powołano nowego prezesa
Przyjęcie przez Sejm nowelizacji ustawy wspierającą programu Kolej Plus
Kolej Plus to pierwszy program zakładający współpracę rządu i samorządów terytorialnych przy budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej. Przewiduje ponadto bezpłatne przekazywanie linii kolejowych samorządom. Na realizację programu, którego głównym celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym oraz budowa i odbudowa linii kolejowych do mniejszych miejscowości, zaplanowano przeznaczenie 6,6 mld zł do 2028 r.
Czytaj więcej: Sejm przyjął nowelizację ustawy wspierającą program Kolej Plus
Testowy przejazd 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk
Po raz pierwszy na kolejowej trasie Warszawa – Gdańsk pociągi testowe zwiększyły prędkość do 200 km/h. Specjalny przejazd składu Pendolino z 11 na 12 stycznia 2020 był pod nadzorem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Zamontowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nowoczesny system zwiększa poziom bezpieczeństwa i umożliwia jazdę do 200 km/h na międzynarodowym korytarzu E65.
Więcej znajdziesz w artykule: PLK testowały jazdę 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk
90 zmodernizowanych wagonów trafiło do PKP Intercity
PKP Intercity z końcem roku odebrało ostatnie z 90 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Tym samym poznański producent taboru zrealizował warty blisko 410 mln zł kontrakt aż pięć miesięcy przed czasem. Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce.
Czytaj dalej: 90 zmodernizowanych wagonów 174A trafiło do PKP Intercity 5 miesięcy przed terminem [ZDJĘCIA]
Współpraca CPK z Francją przy planowaniu i projektowaniu Kolei Dużych Prędkości
Komisja Europejska przyznała wsparcie dla współpracy z Francją w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Dużych Prędkości. Koleje Francuskie SNCF będą doradzać m.in. w sprawie standardów technicznych dla budowy KDP w Polsce. Unia Europejska wesprze Polskę w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych. Umowa zostanie zawarta na półtora roku, a wartość dofinansowania ze strony Brukseli wyniesie od 2,1 do 3 mln zł. Wynagrodzenie za usługę konsultacyjną na rzecz naszego kraju Koleje Francuskie SNCF otrzymają od Komisji Europejskiej.
Współpraca CPK z Francją przy planowaniu i projektowaniu Kolei Dużych Prędkości
Po Centralnej Magistrali Kolejowego 250 km/h
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem autorskim na wykonanie podbicia torów dla dostosowania do prędkości 250 km/h. Prace mają zostać wykonane na odcinku linii kolejowej nr 4 od km 15,385 do km 204,940 w ramach projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa Etap II”.
Kontynuacja w artykule: Po CMK 250 km/h. PKP PLK ogłasza przetarg na podbicie torów
Koniec „Przewozów Regionalnych”
Przewozy Regionalne zmieniły nazwę firmy. Zmiana ta została wprowadzona w celu ujednolicenia firmy Spółki z jej identyfikacją wizualną opartą o markę POLREGIO, wprowadzoną w 2016 roku.
Kongres Rozwoju Kolei – wydarzenie największych firm kolejowych
Inwestycje kolejowe, program Kolej+ oraz rozwój przewozów towarowych – to tylko kilka tematów, o których dyskutowali uczestnicy II Kongresu Rozwoju Kolei. Wydarzenie odbyło się na Stadionie Narodowym w Warszawie. W otwarciu uczestniczył Prezydent RP Andrzej Duda. W debatach udział wzięli m.in. przedstawiciele rządu RP, prezesi spółek kolejowych, liderzy opinii oraz reprezentanci świata nauki i władz samorządowych.
Czytaj dalej: Wyznaczenie kierunków dalszego rozwoju kolei podczas II Kongresu Rozwoju Kolei