Strona główna » Podsumowanie miesiąca » Kolejowe podsumowanie stycznia. 10 najważniejszych wydarzeń

Kolejowe podsumowanie stycznia. 10 najważniejszych wydarzeń

Adrian Izydorek
Fot. PKP PLK S.A. (ilustracyjne)

Styczeń był intensywnym miesiącem na rynku kolejowym. Przygotowaliśmy 10 najważniejszych wydarzeń na kolei, takich jak pierwszy intermodalny pociąg z Chin, który dojechał do Sławkowa w 12 dni.

 

 

 

 

 

 

 

Pierwszy pociąg intermodalny z Chin dojechał do stacji Sławków LHS tylko w 12 dni!

5 stycznia 2020 r. w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, dotarł pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin. Z Xi’an położonego w środkowej części kraju transport wyruszył 24 grudnia 2019 r. Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły około 2 w nocy, 6 stycznia 2020 r. do stacji końcowej Sławków LHS. W „Euroterminalu Sławków” kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Przejazd tą trasą kolejową zajął tylko 12 dni.

Więcej w artykule na portalu.

 

Fot. PKP LHS

SKM Warszawa po zerwaniu umowy z PESĄ postawiła mniejsze wymagania

SKM Warszawa, po zerwaniu umowy z PESĄ, ponownie ogłosiła przetarg na dostawę taboru. Nowy przetarg okazał się nietożsamy z poprzednim zamówieniem, zmodyfikowane poniektóre punkty. Przede wszystkim zmieniono liczbę Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych w zamówieniu podstawowym. Zmieniono również termin dostawy nowego taboru oraz uproszczono kryteria wyboru, wskazując jedynie cenę.

Czytaj dalej: SKM Warszawa w nowym przetargu stawia mniejsze wymagania

Fot. SKM Warszawa / Facebook

Nowy prezes Pesy Bydgoszcz S.A.

8 stycznia 2020 Rada Nadzorcza spółki Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz powołała na stanowisko nowego prezesa zarządu Krzysztofa Zdziarskiego, dotychczasowego wiceprezesa zarządu ds. operacyjnych, który zastąpił Krzysztofa Sędzikowskiego.

Więcej na nakolei.pl, w artykule: Pesa ze zmianami z Zarządzie Spółki – powołano nowego prezesa

Fot. Pesa Bydgoszcz

Przyjęcie przez Sejm nowelizacji ustawy wspierającą programu Kolej Plus

Kolej Plus to pierwszy program zakładający współpracę rządu i samorządów terytorialnych przy budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej. Przewiduje ponadto bezpłatne przekazywanie linii kolejowych samorządom. Na realizację programu, którego głównym celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym oraz budowa i odbudowa linii kolejowych do mniejszych miejscowości, zaplanowano przeznaczenie 6,6 mld zł do 2028 r.

Czytaj więcej: Sejm przyjął nowelizację ustawy wspierającą program Kolej Plus

Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Testowy przejazd 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk

Po raz pierwszy na kolejowej trasie Warszawa – Gdańsk pociągi testowe zwiększyły prędkość do 200 km/h. Specjalny przejazd składu Pendolino z 11 na 12 stycznia 2020 był pod nadzorem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Zamontowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nowoczesny system zwiększa poziom bezpieczeństwa i umożliwia jazdę do 200 km/h na międzynarodowym korytarzu E65.

Więcej znajdziesz w artykule: PLK testowały jazdę 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk

Fot. PKP PLK S.A.

90 zmodernizowanych wagonów trafiło do PKP Intercity

PKP Intercity z końcem roku odebrało ostatnie z 90 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Tym samym poznański producent taboru zrealizował warty blisko 410 mln zł kontrakt aż pięć miesięcy przed czasem. Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce.

Czytaj dalej: 90 zmodernizowanych wagonów 174A trafiło do PKP Intercity 5 miesięcy przed terminem [ZDJĘCIA]

Fot. NaKolei.pl

Współpraca CPK z Francją przy planowaniu i projektowaniu Kolei Dużych Prędkości

Komisja Europejska przyznała wsparcie dla współpracy z Francją w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Dużych Prędkości. Koleje Francuskie SNCF będą doradzać m.in. w sprawie standardów technicznych dla budowy KDP w Polsce. Unia Europejska wesprze Polskę w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych. Umowa zostanie zawarta na półtora roku, a wartość dofinansowania ze strony Brukseli wyniesie od 2,1 do 3 mln zł. Wynagrodzenie za usługę konsultacyjną na rzecz naszego kraju Koleje Francuskie SNCF otrzymają od Komisji Europejskiej.

Współpraca CPK z Francją przy planowaniu i projektowaniu Kolei Dużych Prędkości

Po Centralnej Magistrali Kolejowego 250 km/h

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem autorskim na wykonanie podbicia torów dla dostosowania do prędkości 250 km/h. Prace mają zostać wykonane na odcinku linii kolejowej nr 4 od km 15,385 do km 204,940 w ramach projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa Etap II”.

Kontynuacja w artykule: Po CMK 250 km/h. PKP PLK ogłasza przetarg na podbicie torów

Fot. PKP PLK S.A.

Koniec „Przewozów Regionalnych”

Przewozy Regionalne zmieniły nazwę firmy. Zmiana ta została wprowadzona w celu ujednolicenia firmy Spółki z jej identyfikacją wizualną opartą o markę POLREGIO, wprowadzoną w 2016 roku.

Historyczny koniec nazwy “Przewozy Regionalne”

Fot. Polregio

Fot. Polregio

Kongres Rozwoju Kolei – wydarzenie największych firm kolejowych

Inwestycje kolejowe, program Kolej+ oraz rozwój przewozów towarowych – to tylko kilka tematów, o których dyskutowali uczestnicy II Kongresu Rozwoju Kolei. Wydarzenie odbyło się na Stadionie Narodowym w Warszawie. W otwarciu uczestniczył Prezydent RP Andrzej Duda. W debatach udział wzięli m.in. przedstawiciele rządu RP, prezesi spółek kolejowych, liderzy opinii oraz reprezentanci świata nauki i władz samorządowych.

Czytaj dalej: Wyznaczenie kierunków dalszego rozwoju kolei podczas II Kongresu Rozwoju Kolei

Fot. NaKolei.pl

Podobne artykuły