Działania Prawo i przetargi Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości

90 zmodernizowanych wagonów 174A trafiło do PKP Intercity 5 miesięcy przed terminem [ZDJĘCIA]

90 zmodernizowanych wagonów 174A trafiło do PKP Intercity 5 miesięcy przed terminem [ZDJĘCIA] Fot. NaKolei.pl

PKP Intercity z końcem roku odebrało ostatnie z 90 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Tym samym poznański producent taboru zrealizował warty blisko 410 mln zł kontrakt aż pięć miesięcy przed czasem. Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce.

PKP Intercity umowę na modernizację pierwszych 60 wagonów podpisało z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu w listopadzie 2017 r., przedmiotem której było wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania wagonów typu 111A (z prawem opcji na kolejne 30), które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość kontraktu wyniosła ponad 273 mln złotych brutto. PKP Intercity wykorzystało zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzyło kontrakt  w październiku 2018 roku o modernizację kolejnych 30 wagonów. Łączna wartość kontraktu wzrosła do blisko 410 mln zł brutto.

Zadanie modernizacji 90 wagonów zostało zrealizowane z udziałem finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.

Udana współpraca PKP Intercity z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych jest modelowym przykładem projektu, na którym korzystają wszyscy – obydwie spółki, sektor kolejowy, rynek pracy, a na końcu pasażerowie. Miliardy złotych, które przewoźnik inwestuje w nowoczesny tabor, już mają, a będą mieć jeszcze większy wpływ na dalszy wzrost popularności kolei  w Polsce. Bezustannie dążymy do tego, aby kolej była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna. Realizowane przez nas obecnie gigantyczne inwestycje w linie kolejowe, dworce i tabor już przynoszą spodziewane efekty – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Fot. NaKolei.pl
 Wygoda i liczne udogodnienia

Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2., wyposażone w wygodne fotele,  z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków.

Dążymy do najwyższej jakości świadczonych usług. Nowoczesna flota, w którą konsekwentnie inwestujemy, istotnie wpływa na to, że z naszych usług korzysta coraz więcej osób. Zmodernizowane, komfortowe wagony, które odebraliśmy od H. Cegielski Fabryki Pojazdów Szynowych, wzmacniają nasz park taborowy – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Fot. NaKolei.pl

Docelowo zmodernizowane wagony będą obsługiwać połączenia na trasach:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok,
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok,
  • Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście,
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.,
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

Obecnie włączane są do pociągów:

  • IC Bolko relacji Szczecin – Lublin – Szczecin,
  • IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
  • IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
  • IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk,
  • IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
  • IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wlkp. – Warszawa,
  • IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław,
  • IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
  • IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
  • IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin,
  • IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław,
  • IC Korfanty relacji Wrocław – Katowice – Wrocław,
  • IC Pomorzanin relacji Gdynia – Wrocław – Gdynia,
  • IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa.

Od 27 stycznia br. zmodernizowane wagony będą włączane także do składu IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa.

Przedterminowa realizacja zamówienia

Z pierwszych zmodernizowanych wagonów pasażerowie mogli korzystać już w grudniu 2018 roku. Przez cały ubiegły rok FPS H. Cegielski konsekwentnie przekazywała PKP Intercity kolejne pojazdy. Podpisana w listopadzie 2017 roku umowa zakładała, że producent miał 30 miesięcy na wykonanie zamówienia. Zakończenie go teraz oznacza, że H. Cegielski zmodernizował wszystkie wagony aż pięć miesięcy przed wymaganym terminem.

Cieszy nas harmonijnie rozwijająca się współpraca z PKP Intercity. Ten projekt pokazał, że nasza spółka potrafi nie tylko dostarczać tabor najwyższej jakości, ale także realizować zamówienia w bardzo dobrym tempie – zapewnia Hubert Stępniewicz, Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

Fot. NaKolei.pl

Modernizacja wagonów była bardzo złożonym zadaniem – każdy zmodernizowany wagon składa się z 3 600 różnych elementów, w łącznej liczbie niemal 62 000, w tym ponad 20 000 elementów łącznych. W ramach projektu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., zaprojektowała i wyprodukowała 180 wózków nowego typu 25AN4 zwiększających prędkość pojazdów z 140 km/h do 160 km/h. Łącznie zużyto ponad 1 000 000 m okablowania różnego rodzaju.  Projekt został zrealizowany w trosce o ekologię, użyte okablowanie jest wolne od halogenu, kadmu i metali ciężkich, do malowania użyto zaś przyjaznych środowisku farb wodnych.