Samorząd Województwa Wielkopolskiego podjął decyzję co do realizacji trzech projektów zakwalifikowanych do realizacji w ramach programu Kolej Plus.
Przypomnijmy, że do II etapu programu Kolej Plus samorządy złożyły 47 wniosków wraz z przygotowaną dokumentacją studiów planistyczno-prognostycznych. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego złożył 5 projektów, które wszystkie zostały zakwalifikowane na lisice projektów przeznaczonych do realizacji.
Przypomnijmy projekty, które zostały zgłoszone przez woj. wielkopolskie:
- Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin (38 km linia)
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń (21 km)
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo (22 km)
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły (56 km)
- Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390 / 236 Czarnków – Rogożno – Wągrowiec (64 km)
Wszystkie powyżej przedstawione projekty znalazły się na przedstawionej przez PLK liście, dzięki temu mogą one liczyć na rządowe dofinansowanie w wysokości maksimum 85% wydatków kwalifikowanych dla każdego z projektów.
Województwo wielkopolskie na dany moment potwierdziło wolę dalszego procedowania 3 wielkopolskich projektów. Mowa o rewitalizacjach linii kolejowych do Śremu, Międzychodu oraz Gostynia. Należy jednak zaznaczyć, że pozyskanie dofinansowania uwarunkowane jest podpisaniem przez Samorząd i PKP PLK umów o realizacji inwestycji – informuje Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.
Dyrektor Departamentu dodaje, iż kwestia dwóch pozostałych projektów, a więc rewitalizacji ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec oraz budowa nowej linii Konin – Turek pozostaje otwarta, a ostateczne decyzje nie zostały podjęte.
W przypadku linii do Turku prowadzimy rozmowy z naszymi samorządowymi partnerami (powiatami oraz gminami) w sprawie finansowania inwestycji, a dokładniej sfinansowania wkładu własnego, który został określony w zasadach programu jako wydatki ponoszone na realizację projektu w kwocie stanowiącej co najmniej 15% udziału w wydatkach kwalifikowanych oraz wydatki niekwalifikowane z wyłączeniem podatku VAT od wydatków kwalifikowanych. W przypadku Czarnkowa czekamy natomiast na potwierdzenie informacji o tym, iż budżet całego programu Kolej+ zostanie podwojony i rzeczywiście będzie wynosił 11 miliardów złotych – dodaje Dyrektor Pilarczyk.
Według informacji przekazanych przez Departament Transportu UMWW, umowa z PKP Polskie Linie Kolejowe, która potwierdzi wolę realizacji trzech inwestycji (Gostyń, Śrem oraz Międzychód), zostanie zawarta w najbliższych miesiącach.
Co jeżeli będzie rezygnacja z dwóch pozostałych projektów?
Jeżeli wnioskujący, którzy złożyli swoje projekty i zostały one zakwalifikowane do realizacji, natomiast po czasie samorządowcy zrezygnują z realizacji – wtedy na te projekty „wskoczą” te, które znajdują się na liście rezerwowej.
Na liście rezerwowej znajduje się 12 projektów. Niektóre z nich w punktacji przewyższają nawet te zakwalifikowane. Ma to związek z tym, że program zakłada realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Więcej o odrzuconych projektach przeczytasz tutaj.
Jak się okazuje niektóre projekty mogą mieć szansę na realizacje. Wszystko zależy czy wygrani wnioskodawcy wyrażą chęć realizacji swoich projektów.
Obecnie PKP PLK S.A. oczekuje na potwierdzenie przez wszystkich wnioskodawców woli realizacji projektów zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach Programu, co pozwoli określić czy i w jakiej wysokości zostaną uwolnione środki Programu Kolej +, co w dalszej kolejności pozwoli zweryfikować ewentualną możliwość dofinansowania projektów znajdujących się na liście rezerwowej – tłumaczył Andrzej Bittel.