Infrastruktura Przewozy towarowe
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Jest wniosek do UOKiK ws. terminala intermodalnego Bydgoszcz-Emilianowo

Jest wniosek do UOKiK ws. terminala intermodalnego Bydgoszcz-Emilianowo Fot. KOWR

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek dotyczący wyrażenia zgody na utworzenie Terminala Intermodalnego Bydgoszczy Emilianowo.

Wnioskodawcami są: Bydgoski Park Przemysłowo –Technologiczny, Polskie Koleje Państwowe oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Jak podano koncentracja ma się dokonać w formie utworzenia wnioskodawców wspólnego przedsiębiorcy na bazie spółki celowej Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Zakres jej działalności ma obejmować realizację inwestycji polegającej na budowie terminala intermodalnego na nieruchomości położonej w Emilianowie k. Bydgoszczy.

Terminal w Emilianowie ma pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Do takiego terminala docierałyby kontenery np. drogą kołową i byłyby dalej dystrybuowane np. koleją do portu morskiego. Obiekt ma powstać na obszarze około 5 ha. W ramach prac wybudowany zostanie terminal wraz z niezbędnym zapleczem.

Inwestycja ma powstać w ramach Krajowego Programu Odbudowy, na jej realizację potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej.

Jak już informowaliśmy na łamach portalu NaKolei.pl na początku sierpnia 2020 r. podpisana została warunkowa umowę inwestycyjna, dotycząca budowy terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo. Był to kolejny krok do powstania pierwszego terminala przeładunkowego dla towarów rolno-spożywczych w województwie kujawsko-pomorskim.

Warto również przypomnieć, że 17 września 2019 r. zostało podpisane porozumienie o wspieraniu powstania pod Bydgoszczą intermodalnego terminala kolejowo-drogowego. Sygnatariuszami porozumienia są: PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo S.A., Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka oraz wojewoda kujawsko-pomorski. Zgodnie z ustaleniami do spółki celowej powołanej przez KOWR przystąpią PKP S.A. oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny.

Dla PKP CARGO transport towarów rolno-spożywczych jest ważnym segmentem działalności. Spółka posiada ponad 200 nowoczesnych wagonów samowyładowczych typu TALNS do przewozu zbóż, pasz i innych towarów sypkich. Wagony te wyposażone w dwie komory załadunkowe z uchylanym dachem. W 2019 roku transport drewna i płodów rolnych to około 4% przewozów PKP CARGO.

Ważne jest położenie planowanego terminala. Ma zostać on oparty o platformę kolejowo-drogową w pobliżu węzła linii kolejowej 201 (Trójmiasto – Chorzów), a także drogę ekspresową S10, port lotniczy Bydgoszcz i port rzeczny nad Wisłą.