Grupa PKP oraz szwedzki przewoźnik towarowy Green Cargo AB prowadzą rozmowy na temat uruchomienia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją. Inicjatywa ta może stać się znaczącym impulsem dla rozwoju transportu intermodalnego na trasie północ-południe przez Morze Bałtyckie. Dostrzegając potencjał tego projektu, Grupa PKP zainicjowała spotkanie ze szwedzkim przewoźnikiem.
W rozmowach uczestniczyli Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A., Monika Starecka, pełniąca obowiązki Członka Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, oraz Łukasz Grzesło, Prezes PKP CARGO International a.s. Z ramienia Green Cargo AB obecni byli Henrik Dahlin, CEO, oraz Shad Hallam, COO.
Tematem rozmów była możliwość uruchomienia połączeń intermodalnych między Polską a Szwecją. W pierwszej kolejności przeanalizowany zostanie model transportu towarów kontenerowych drogą morską przez porty Trójmiasta. W dalszej perspektywie planowane jest uruchomienie połączeń promowych z wykorzystaniem statków przystosowanych do przewozu całych wagonów kolejowych bez potrzeby ich przeładunku.
Transport kolejowo-promowy to bardzo obiecujący segment rynku, umożliwiający znaczną oszczędność czasu w międzynarodowym przewozie towarów. Grupa PKP będzie aktywnie wspierać PKP CARGO w ponownym uruchomieniu regularnych połączeń między Polską a Szwecją, co przyczyni się do rozwoju obu stron. Nowa trasa otworzy perspektywiczny korytarz łączący Skandynawię z Polską i basenem Morza Śródziemnego – podkreśla Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A. oraz przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei (UIC).
Połączenia między Polską a Szwecją mogą być realizowane przez terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni. Uruchomienie takiego połączenia przyniesie korzyści klientom obu spółek w całej Europie, umożliwiając im dostęp do dodatkowych terminali oraz szerokiej sieci połączeń kolejowych. Do realizacji tego projektu zamierzamy zaangażować wszystkie zainteresowane strony – dodaje Monika Starecka, p.o. Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
Dzięki połączeniom promowym firmy z Polski, Czech oraz innych krajów Europy Środkowej i Południowej zyskają nowe możliwości logistyczne. Z wykorzystaniem nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych, PKP CARGO International jest w stanie realizować przewozy do kilkunastu krajów europejskich, w tym bez zmiany lokomotywy aż do Adriatyku.
PKP CARGO International dysponuje zasobami oraz kompetencjami do realizacji nawet najbardziej wymagających zleceń. Nasze plany rozwoju połączeń intermodalnych są ambitne, dlatego zapraszamy do współpracy wszystkie zainteresowane strony – zaznacza Łukasz Grzesło, Prezes PKP CARGO International.
Projekt przywrócenia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją będzie nie tylko istotnym przedsięwzięciem biznesowym, ale również wpisze się w europejską strategię zrównoważonego rozwoju, a także w politykę zrównoważonego rozwoju realizowaną przez Green Cargo oraz PKP CARGO.
Spotkanie było także okazją do wymiany doświadczeń związanych z rynkiem kolejowym w Europie, Szwecji i Polsce. Alan Beroud, jako przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei UIC, poruszył kluczowe tematy dotyczące rozwoju transportu kolejowego w Europie oraz omówił specyfikę działalności transportu kolejowego w Szwecji.