Kolej na świecie Przewozy pasażerskie Tabor

Gdzie za granicą spotkamy polskie pociągi? [ZDJĘCIA]

Gdzie za granicą spotkamy polskie pociągi? [ZDJĘCIA] Fot. Pesa Bydgoszcz

Pojazdy polskich producentów taborowych wożą pasażerów w interesujących miejscach na świecie. Dzisiaj napisaliśmy m.in. o państwach, gdzie spotkamy maszyny wyprodukowane w Polsce.

W Polsce mamy dwóch czołowych producentów taboru, Pesę Bydgoszcz oraz Newag. Wyprodukowane przez nich maszyny często są eksportowane za granice naszego państwa. Dzisiaj przyjrzymy się jakie maszyny, w jakich państwach kursują. Często trasy te są interesujące, a dla polskich turystów widok polskiego pociągu w takim miejscu może być pozytywnym zaskoczeniem.

 

 

 

ATR220 w malowniczej Toskanii

ATR 220 to pojazd wyprodukowany przez Pesę Bydgoszcz S.A., eksploatowany od 2008 we Włoszech, a później w Polsce. ATR 220 Tr – to jego nowoczesna i udoskonalona wersja. Potwierdzeniem innowacyjnego rozwinięcia „rodziny” tych pojazdów w obecnie produkowanej generacji jest m.in. zastosowanie własnych systemów sterowania i lokalizacji pojazdu w trakcie jazdy (DOV6) oraz znaczące obniżenie kosztów eksploatacji.

Fot. Pesa Bydgoszcz

Obecnie we Włoszech eksploatowanych jest 80 pociągów ATR 220. Pierwszych 41 składów zostało przekazane prywatnym przewoźnikom w trzech regionach Italii w latach 2008 – 2009. W grudniu 2013 roku PESA zawarła umowę na 40 następnych pojazdów ATR 220, z opcją do 60 kolejnych dla narodowego przewoźnika – Trenitalii, których dostawy były realizowane w latach 2015 – 2016.

 

Vulcano pod wulkanem Etna

Vulcano to wąskotorowy spalinowy zespół trakcyjny wyprodukowany przez NEWAG S.A. dla Ferrovia Circumetnea do obsługi szlaków wokół  największego w Europie i wciąż aktywnego wulkanu Etna na Sycylii. Włoski przewoźnik (FCE) w 2015 roku odebrał pierwszy z 4 zamówionych składów, natomiast w 2017 roku, rozszerzył umowę o kolejne cztery sztuki.

Polskie pociągi od tego czasu kursują na trasie z Katanii do Riposto, która biegnie praktycznie cały czas u podnóży wulkanu Etna. Mieliśmy okazję zobaczyć ten skład w trakcie jazdy na własne oczy. Więcej zdjęć tutaj.

Fot. NaKolei.pl
Fot. Newag S.A.

LINKI w Niemczech i Czechach

Pesa Link to najbezpieczniejszy pasażerski pojazd kolejowy z napędem spalinowym na Świecie. Jest to pierwszy DMU spełniający cztery scenariusze zderzeń opisane normą EN15227.

Podłoga w strefie wejścia umożliwia obsługę peronów o wysokości od 140 do 760 mm. Pojazd wyposażony jest w nowoczesny system informacji pasażerskiej składający się z wyświetlaczy i automatycznego zapowiadania stacji – wykorzystującego sygnał GPS. Pasażerowie na pokładzie pojazdu mogą korzystać z bezprzewodowego Internetu w technologii WiFi. Zintegrowany system kontroli i diagnostyki pojazdu ułatwia przewoźnikowi sprawną obsługę serwisową DMU. Rodzina Link została zaprojektowana zgodnie z wymogami TSI PRM, zapewniającymi komfort podróżowania osobom z ograniczeniami ruchowymi. Dostęp do niskich peronów zapewniają im windy automatyczne. W części niskopodłogowej znajdują się miejsca przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W obszarze tym znajduje się również toaleta spełniająca wymagania TSI PRM działająca w układzie zamkniętym.

Fot. Pesa Bydgoszcz

Dla ułatwienia podróży osobom niedowidzącym i niedosłyszącym zainstalowano wizualno-akustyczny system informacyjny oraz system lokalizacji wejścia przy użyciu nadajnika. Wszystkie ważne informacje na pojazdach zapisane są w dogodnych miejscach alfabetem Braille’a. W styczniu 2014 roku PESA zakończyła dostawy 31 Linków na rynek czeski, w 2016 dostarczyła pierwsze składy dla niemieckiego przewoźnika NEB; m.in. do obsługi linii Berlin – Kostrzyń nad Odrą. W Polsce pierwsze Linki otrzymało województwo zachodniopomorskie, a kolejne pojazdy eksploatują województwa lubuskie, dolnośląskie i wielkopolskie. Obecnie trwa budowa pojazdów z rodziny Link dla Deutsche Bahn.

Fot. Zbigniew Panow

Pesa 730M po Białorusi i Litwie

Pesa 730M składa się z trzech członów, na obu końcach pojazdu umieszczone są kabiny maszynisty. Konstrukcja pojazdu pozwala na jego poruszanie się w dwóch kierunkach, również w trakcji wielokrotnej. W pojeździe 730M komfort podróży jest zapewniany nie tylko dzięki systemom klimatyzowania powietrza, monitoringu i wygodnemu estetycznemu wnętrzu, ale również dzięki wysokości podłogi w wejściach na poziomie 600 mm. Drzwi wejściowe można otwierać i zamykać z kabiny maszynisty, ale może to zrobić również pasażer przy pomocy przycisku. Dzięki specjalnym podnośnikom i wydzielonemu miejscu dla wózków pociąg jest przystosowany do przewozu osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Istnieje także możliwość przewozu bagażu ponadgabarytowego. Pojazdy 730M są przeznaczone do eksploatacji na torach o rozstawie 1520 mm i są zgodne ze wszystkimi wymogami norm GOST oraz normie bezpieczeństwa НБ ЖТ ЦТ 01-98.

Obecnie 7 takich składów jeździ po Litwie oraz 7 kolejnych po Białorusi.

Fot. Fixall2 CC BY-SA 4.0

Lokomotywy Fablok jeździły po całym świecie

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce FABLOK produkowała tysiące lokomotyw, które były eksportowane w XX wieku m.in. do Albanii, Bułgarii, Chin, Jugosławii, Korei, Rumunii, Węgier, ZSRR, Łotwy, Maroka, Bułgarii.

Nie tylko tabor kolejowy

Eksportowany za granicę nie jest wyłącznie tabor kolejowy, ale również tramwajowy. Pesa Bydgoszcz swoje Swingi dostarczyła do Węgier, Bułgarii, Rumunii i Rosji. Ostatnio w łamach naszego portalu pisaliśmy o dostawie 16 kolejnych sztuk tego pojazdu do Rumunii.