NaKolei.pl WiadomościTabor Estończycy wzorem Pesy chcą modernizować stare lokomotywy na jednostki wodorowe

Estończycy wzorem Pesy chcą modernizować stare lokomotywy na jednostki wodorowe

Redakcja
Mat. Operail

Wyścig wodorowy na kolei wciąż trwa. W przypadku pociągów pasażerskich na czele stoi Alstom, natomiast w kwestii lokomotywy wodorowej na ten moment w Europie lideruje Pesa Bydgoszcz. Do wyścigu dołączyć chcą Estończycy, którzy mają za sobą pierwsze porozumienie, aby wzorem Pesy stworzyć własną lokomotywę wodorową do końca 2022 roku.

Operail (narodowy przewoźnik towarowy w Estonii) podpisał list intencyjny z prywatnym przedsiębiorstwem OÜ Stargate Hydrogen, która polegać ma na modernizacji spalinowej lokomotywy manewrowej, montując w niej ogniwa wodorowe.

Głównym celem spółki Stargate jest konwersja lokomotyw spalinowo-elektrycznych na alternatywne ogniwa paliwowe. W zamierzeniu firma ta chce stać się światowym liderem w dziedzinie rozwiązań wodorowych. List intencyjny obejmuje stworzenie pierwszego prototypu wodorowej lokomotywy manewrowej do końca 2022 roku. Nie będzie to budowa nowej jednostki, a modernizacja istniejących spalinowych jednostek przewoźnika. Przypomnijmy, że zaprezentowana na targach TRAKO przez Pesę Bydgoszcz lokomotywa manewrowa powstała na bazie SM42 – więcej informacji.

W założeniu Estończyków silniki diesla zostaną zastąpione ogniwem z membraną polimerowo-elektrolitową i akumulatorami litowo-jonowymi. Na początek do końca 2022 roku ma zostać zaprezentowany prototyp, chociaż list intencyjny obejmuję modernizację łącznie do 40 jednostek spalinowych.

Modernizacja starzejących się lokomotyw spalinowych na alternatywy o zerowej emisji dwutlenku węgla jest już rozwiązaniem zrównoważonym ekonomicznie i będzie jeszcze bardziej w przyszłości – powiedział Rainer Küngas, Chief Technology Officer w Stargate Rail.

W przyszłości modernizacja ma obejmować również lokomotywy hybrydowe (spalinowo-elektryczne), m.in. , gdzie silnik diesla zostałby zastąpiony ogniwem wodorowym.

Operail skoncentrowało swoje działania na zrównoważonym transporcie. W Estonii osiąga się to poprzez elektryfikację głównych linii kolejowych, ale to nie rozwiązuje problemu emisji podczas operacji manewrowych. Zespół Stargate ma wybitne międzynarodowe doświadczenie i światowej klasy możliwości technologiczne, a nasi specjaliści posiadają umiejętności i wiedzę potrzebne do budowy nowoczesnych lokomotyw – stwierdził Raul Toomsalu, Prezes Zarządu Operail.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności