Na początku 2019 roku zostanie zelektryfikowany odcinek trasy kolejowej między Węglińcem a Zgorzelcem i dzięki temu całą trasę E 30 Zgorzelec – Przemyśl będą mogły pokonywać pociągi elektryczne.
Wartość umowy podpisanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe opiewa na ponad 33 mln zł netto i obejmuje 27 km trasy leżącej w województwie dolnośląskim. Umowa będzie realizowana w formule „projektuj i buduj”.
– Inwestycja PLK stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych. Usprawni ruch towarowy w województwie i w południowo – zachodniej części Polski. Projekt realnie wpłynie na lepsze warunki rozwoju mieszkańców i gospodarki – powiedział Paweł Hreniak, wojewoda dolnośląski.
Teraz w Węglińcu kolejarze muszą wymieniać lokomotywy elektryczne na spalinowe, co powoduje, że wydłuża się podróż. PKP PLK argumentuje też, dzięki elektryfikacji zwiększy się przepustowość odcinka Węgliniec – Zgorzelec. Wpłynie to pozytywnie zarówno na ruch pasażerski, jak i towarowy.
– Po inwestycji na odcinku Węgliniec – Zgorzelec, międzynarodowa trasa E 30 od wschodniej do zachodniej granicy Polski będzie w pełni zelektryfikowana. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do 2023 r. zelektryfikują m.in. trasy Ocice- Rzeszów, Lublin – Stalowa Wola, Ełk – Korsze, Szczecin – granica państwa. Dzięki temu poprawi się komunikacja kolejowa w regionach i pomiędzy województwami – argumentuje Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.
Z myślą o zapewnieniu dostaw prądu dla elektryfikowanego odcinka, wybudowane zostaną także podstacji trakcyjne w Pieńsku i Zgorzelcu oraz zmodernizowana podstacja w Zgorzelcu. Zadanie to wykona PKP Energetyka.
PLK in formuje, że do 2023 roku zrealizowanych będzie jeszcze szereg innych zadań elektryfikacyjnych, w tym trasy Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Ełk – Korsze i Ocice – Rzeszów.