Tabor Transport miejski
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-pesa

Do Krakowa dotarł drugi Lajkonik, który pojedzie bez sieci trakcyjnej

Do Krakowa dotarł drugi Lajkonik, który pojedzie bez sieci trakcyjnej Fot. MPK Kraków

Do zajezdni MPK Kraków dotarł kolejny Lajkonik. Tym razem jest to pojazd Stadlera, który może pojechać na odcinku co najmniej 3 kilometrów bez korzystania z sieci trakcyjnej. Są to pierwsze tego typu pojazdy w Polsce.

Jak informuje MPK Kraków, rankiem 3 lutego do zajezdni tramwajowej Podgórze został przywieziony kolejny Lajkonik. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, bo do regularnych dostaw tych tramwajów krakowianie pewnie się już przyzwyczaili, gdyby nie fakt, że jest to dopiero drugi w Krakowie i Polsce wagon z możliwością jazdy na odcinku co najmniej 3 km bez korzystania z sieci trakcyjnej. Wagon, jak tylko przejdzie końcowe odbiory techniczne, wyjedzie na tory, aby wozić pasażerów na regularnej linii.

MPK Kraków pod koniec 2020 r. skorzystało z opcji i domówiło 25 kolejnych tramwajów od Stadlera. W ten sposób, spośród 110 nowych tramwajów Lajkonik zamówionych przez MPK SA, tylko cztery będą wyposażone w ten innowacyjny system pozwalający na jazdę bez korzystania z sieci trakcyjnej. Warto jednak podkreślić, że wszystkie pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu. A to oznacza, że w przyszłości umożliwi to eksploatację tramwajów na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej, np. w ścisłym centrum miasta, gdzie znajdują się cenne budowle zabytkowe.

Przypomnijmy, że pierwszy wagon z tym rozwiązaniem (o numerze RY825) przyjechał do Krakowa w grudniu 2019 roku. Pasażerów zaczął wozić pół roku później w czerwcu 2020 roku. Testy przejazdu nowego tramwaju bez pantografu na regularnej linii MPK SA w Krakowie rozpoczęło w grudniu 2020 roku. Przejazd tramwaju bez korzystania z sieci trakcyjnej odbywał się wtedy na linii nr 18 (Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka) w ścisłym centrum miasta w rejonie i obwodnicy.