Debaty Przewozy towarowe Tabor

Czy Polska może zostać logistycznym hubem Europy?

Czy Polska może zostać logistycznym hubem Europy?

Próbę odpowiedzi na tytułowe pytanie podjął Andrzej Banucha z PKP CARGO, podczas konferencji Polska Logistycznym Hubem Europy, zorganizowanej przez Polski Instytut Transportu Drogowego, której partnerem merytorycznym był Klaster Luxtorpeda 2.0.

Dobre położenie geograficzne sprawia, że  Polska leży na przecięciu istotnych szlaków kolejowych i drogowych. Jest to istotne z punktu widzenia gospodarki – wskazał Andrzej Banucha. Podkreślił, że gospodarki wszystkich krajów Europy Wschodniej opierają się na eksporcie. W ruchu tranzytowym widać, że w Polsce przecinają się szlaki ruchu tranzytowego zwłaszcza w kierunku Wschód – Zachód.

Czym zatem jest hub?

Według Andrzeja Banuchy to miejsce, w którym następuje przeładowanie towaru, w celu nadania go dalej. Typowym hubem są porty morskie. W transporcie międzynarodowym to one są największym generatorem ruchu towarowego. Niestety polskie porty morskie są daleko za portami europejskimi. Gdańsk jest dopiero na 16 miejscu w Europie, a tym samym Polska jest na szarym końcu jeśli chodzi o przeładunki w portach morskich. Aby dogonić liderów europejskich ich praca musiałaby wzrosnąć czterokrotnie.

Porty morskie obsługują głównie transport poza Unię Europejską. Niewielki jest odsetek przeładunków w transporcie krajowym.

Co przeładowują porty?

Prelegent wskazał, że są to głównie towary masowe. W jego ocenie udział kolei powinien być więc znaczący w zaopatrywaniu portów, zwłaszcza, że w 72 godzin z portu Gdańsk można przewieźć towary do Niemiec, Czech, Węgier i krajów bałtyckich.

Po inwestycjach porty w Gdańsku i Gdyni osiągną razem potencjał przeładunkowy równy portowi w Hamburgu.

Niewykorzystane szanse

Przedstawiciel PKP CARGO wskazał na Białoruś. Towary z tego kraju trafiają do portów w Kaliningradzie, Kłajpedzie i Rydze. W jego ocenie Polska ma potencjał na ściągnięcie ruchu morskiego. Do tego potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. Obecnie w porcie Gdańsk nie ma praktycznie ruchu tranzytowego. Dostrzegając tę potrzebę PKP CARGO chce rozwijać połączenia Północ-Południe oraz Wschód-Zachód. Ważną rolę będzie odgrywać w tym port w Świnoujściu, ze swoim gazoportem.

Istotny w strategii przewoźnika jest też Nowy Jedwabny Szlak i kluczowa rola Polski. W Chinach mamy co najmniej kilkanaście punktów nadawczych, z których wszystkie towary trafiają do Małaszewicz. Najszybciej i najtaniej jest przewieźć te towary przez Polskę. To daje szansę na to, aby nasz kraj stał się hubem. W ocenie Andrzeja Banuchy Obecnie nie jest, przede wszystkim z uwagi na brak infrastruktury. Obecnie rolę hubu przeładunkowego pełnią Niemcy, które posiadają niezbędną infrastrukturę.

Mocne i słabe strony

Najmocniejszą stroną Polski jest jej pozycja geograficzn i głębokowodne porty na Bałtyku oraz monopolistyczna pozycja na Nowym Jedwabnym Szlaku. Co istotne w naszym kraju realizowane są obecnie: Program Budowy Dróg Krajowych, Krajowy Program Kolejowy, mamy również program rozbudowy portów morskich.

Problemem jest to, że Polska nie jest hubem a państwem tranzytowym. Niezbędne są zatem inwestycje w infrastrukturę drogową, kolejową i terminalową.

Prelegent zwrócił również uwagę na niski poziom obsługi krajów V4 przez polskie porty morskie.

Kolejną słabą stroną jest kiepska współpraca z Białorusią, która jest jednym z większych eksporterów zbóż, a także z Ukrainą.

Niemniej jednak Polska ma szansę, aby stać się europejskim hubem, na co wpływ będzie miał dalszy wzrost gospodarczy Europy Środkowo-Wschodniej, wzrost znaczenia Nowego Jedwabnego Szlaku, postępowanie trendu redukcji oddziaływania portów Morza Północnego. Trzeba jednak mieć na uwadze zagrożenia, wynikające z redukcji środków na cele infrastrukturalne, niezrównoważonego rozwoju infrastruktury krajowej, rozwoju konfliktu USA – Chiny oraz alienacji Białorusi i dalszej zapaści gospodarczej Ukrainy.

Podsumowując prelegent wskazał, że uzyskanie pozycji kluczowego hubu logistycznego będzie możliwe dzięki zintegrowanemu rozwojowi infrastruktury i usług logistycznych.