651 mln euro, czyli ponad 3 mld złotych, to wartość projektów realizowanych w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF) w krakowskim węźle kolejowym.
Najważniejsza inwestycja to modernizacja trasy Kraków Główny Towarowy – Rudzice (Podłęże). Całkowita wartość projektu to równowartość prawie 241 mln euro, z czego 195 mln euro stanowi unijne dofinansowanie.
Głównym efektem modernizacji ma być przekierowanie ruchu lokalnego na nowo wybudowaną, dodatkową parę torów na odcinku Kraków Główny Osobowy – Kraków Płaszów. To spowoduje poprawę warunków podróżowania w ruchu lokalnym i dalekobieżnym. Poza tym, powstaną nowe przystanki Kraków Grzegórzki oraz Kraków Złocień, a modernizacja obejmie stacje: Kraków Mydlniki, Kraków Główny, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów.
Konrad Gawłowski, zastępca dyrektora regionu południowego PKP Polskich Linii Kolejowych, poinformował, że możliwe będzie też uruchomienie większej liczby kolejowych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
W ramach tej inwestycji powstanie 50 km nowych torów i 200 rozjazdów, powstaną 22 nowe obiekty inżynieryjne, a 34 zostaną zmodernizowane. PKP PLK zbudują też dwa nowoczesne, zinformatyzowane lokalne centra sterowania. W miejsce nasypu kolejowego powstanie 850-metrowa estakada biegnącego przez centrum Krakowa i tam, właśnie będą dobudowanie dwie pary torów oraz powstaną nowe mosty na Wiśle.
Odcinek Kraków Główny Towarowy – Rudzice to ważny element linii E30: Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Medyka. Prace mają zakończyć się w 2021 roku.