NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Bilet miesięczny na kolej i transport publiczny za 50 zł? Ministerstwo odpowiada na pomysł

Bilet miesięczny na kolej i transport publiczny za 50 zł? Ministerstwo odpowiada na pomysł

Adrian Izydorek
Fot. Adrian Izydorek

W Niemczech na okres wakacji wprowadzono bilet miesięczny za 9 euro na pociągi regionalne i transport publiczny w miastach. Posłowie partii Polska 2050 wyszli z propozycją wprowadzenia w Polsce podobnego biletu za 50 zł.

W Niemczech bilet za 9 euro cieszy się ogromną popularnością. Kolej odnotowywała rekordowe wyniki przewozowe, czasami aż przekraczając możliwości przewoźników – bo zdarzało się, że część pasażerów pozostawała na peronie, ponieważ ich pociąg był już przepełniony. Mimo to w Niemczech bilet ma wielu zwolenników, ale też przeciwników. Bilet ma być odciążeniem obywateli (chociaż sam bilet jest dostępny też dla zagranicznych gości), którzy mogą przesiąść się z samochodów na bilet, na który (przy minimalnej krajowej) musieliby pracować w zasadzie godzinę. Z drugiej strony to ogromny koszt dla budżetu państwa, przeciążenie systemu kolejowego – a to przełożyło się na liczne opóźnienia.

Posłowie z partii Polska 2050 wyszli z propozycją, aby na wzór niemieckiego biletu, wprowadzić podobne rozwiązanie w Polsce. Posłowie zaproponowali, aby podobny bilet kosztował 50 zł. Jak podają „eksperci Polski 2050 obliczyli, że podobne rozwiązanie w Polsce na okres wrzesień-grudzień kosztowałoby ok. 15 mld, włączając w to już rekompensaty dla samorządów.”

Dla samorządów, ponieważ to Urzędy Marszałkowskie są organizatorami pociągów regionalnych. Ministerstwo odpowiedziało na pomysł posłów, wskazując fakt, że Ministerstwo Infrastruktury nie jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym oraz regionalnych pociągów.

Mimo to, Ministerstwo jako organizator przewozów dalekobieżnych i międzynarodowych w transporcie kolejowym nie planuje wprowadzenia jednolitego biletu miesięcznego za 50 zł. To nie powinno dziwić, ponieważ w Niemczech bilet za 9 euro również nie obowiązuje na pociągi dalekobieżne. Chodzi przede wszystkim o koszty.

Dlaczego na „nie”?

Posłowie Polska 2050 wskazują, że wprowadzenie biletu za 50 zł od września do końca roku to koszt rzędu 15 mld zł. Ministerstwo w odpowiedzi na pomysł posłów, przede wszystkim operuje kosztami.

Wprowadzenie w Niemczech biletu miesięcznego na pociągi regionalne, metro i tramwaje za 9 euro wymagało przeznaczenia dodatkowego 2,5 mld euro z budżetu federalnego – twierdzi Rafał Weber, Wiceminister Infrastruktury.

Ministerstwo wskazuje, że wprowadzenie takiego biletu musiałoby się wiązać z odstąpieniem od naliczenia kar umownych za przepełnienia pociągów

Wprowadzenie w Polsce „jednolitego biletu miesięcznego na transport publiczny” wiązałoby się także z koniecznością odstąpienia od naliczania kar umownych za przepełnienia pociągów. Przykład niemiecki wyraźnie wskazuje, że wprowadzenie tego instrumentu doprowadza do znacznych przepełnień , a za tym do obniżenia jakości i bezpieczeństwa podróży, zwłaszcza w pociągach pokonujących większe dystanse – twierdzi Weber.

Wciąż można to rozważyć

Pewne jest, że jeżeli by taki bilet został wprowadzony – to nie obowiązywałby na pociągi dalekobieżne. Jednak Ministerstwo twierdzi, że temat cały czas może podlegać dyskusji.

Niemniej można rozważać efektywność tego rozwiązania ale z pewnością Minister Infrastruktury nie dysponuje aktualnie odpowiednimi funduszami do wprowadzenia takiego modelu biletowego w Polsce – odpowiedział Weber na pomysł posłów.

Mimo wszystko, aby wprowadzić takie rozwiązanie musi być decyzja Rządu, który zapewni rekompensaty finansowe dla Urzędów Marszałkowskich i organizatorów transportu publicznego za poniesione straty.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności