NaKolei.pl WiadomościKolej na świecie Alstom zaprezentował wodorowy pociąg na torze w Żmigrodzie [ZDJĘCIA]

Alstom zaprezentował wodorowy pociąg na torze w Żmigrodzie [ZDJĘCIA]

Redakcja
Fot. NaKolei.pl

To pierwsza taka jednostka, która pojawiła się na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, co więcej to pierwsza taka jednostka, która odwiedziła Polskę. Chodzi o pierwszy na świecie wodorowy pociąg, którego producentem jest Alstom. Mieliśmy okazję być pasażerem iLinta, a tym samym zrobić trzy „kółka” po żmigrodzkim torze.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Jest cichy, porusza się znacznie płynniej niż jednostki spalinowe, a co najważniejsze jest w pełni bezemisyjny – emituje jedynie parę wodną i wodę. Zaproszeni goście mogli przekonać się o korzyściach płynących z eksploatacji takiego taboru, podczas przejechania trzech kółek po torze testowym w Żmigrodzie.

Wodorowy iLint został wyposażony w innowacyjne rozwiązania takie jak m.in. technologię czystej konwersji energetycznej, systemy efektywnego dostarczania i magazynowania energii w bateriach oraz inteligentnego zarządzania mocą napędową i dostępną energią.

Zrównoważona mobilność bez kompromisów

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy został zaprojektowany i zbudowany w zakładach Alstom w Salzgitter w Niemczech, a poszycia nadwozia są produkowane w chorzowskiej fabryce koncernu – w której byliśmy w październiku 2020 roku. Konstrukcja wodorowego iLinta bazuje na sprawdzonym pociągu spalinowym rodziny Coradia Lint. Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych umożliwia całkowicie czystą eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym Coradia Lint. Oznacza to taką samą prędkość maksymalną wynoszącą 140 km/h oraz porównywalne przyspieszenie i skuteczność hamowania. Podobnie jak pojemność pasażerską do 300 pasażerów i zasięg do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu, jak już wykazano podczas codziennej eksploatacji.

Pociągi wodorowe dla tras niezelektryfikowanych

Pociąg wodorowy Coradia iLint jest przeznaczony specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach. W Unii Europejskiej jest to prawie połowa (46%) linii kolejowych. W Polsce mamy blisko 7 tysięcy niezelektryfikowanych tras kolejowych, jeżeli uda się zrealizować projektu zgłoszone do Programu Kolej Plus będzie to blisko 9 tysięcy kilometrów linii kolejowych bez sieci trakcyjnej. To oznacza, że mogą się po nich poruszać pociągi z napędem spalinowym lub alternatywnym, np. zasilane wodorem. Coradia iLint wykorzystuje istniejącą infrastrukturę bez konieczności inwestowania w jej elektryfikację. Jest to istotne dla linii o mniej intensywnym ruchu. Zapewnia czystą i zrównoważoną obsługę linii kolejowych przy jednoczesnym zachowaniu wysokich osiągów. Ma to ogromne znaczenie dla środowiska – zastąpienie jednego spalinowego pociągu regionalnego pociągiem wodorowym zapewni taki sam efekt, jak wycofanie z ruchu na rok 400  samochodów.

Wodór podbija tory

Pierwsze na świecie dwa pociągi wodorowe przez półtora roku, w latach 2018-2020, z powodzeniem kursowały w regularnej komunikacji pasażerskiej w Niemczech i przejechały ponad 180 000 kilometrów. Alstom sprzedał na tamtym rynku już 41 takich pociągów napędzanych wodorem, aby zastąpić istniejącą flotę pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Pierwsze seryjne pociągi wodorowe będą regularnie eksploatowane w Niemczech od 2022 roku.

We Włoszech Alstom dostarczy 6 pociągów wyposażonych w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną, z opcją na osiem kolejnych, dla FNM (Ferrovie Nord Milano), głównej grupy zajmującej się transportem i mobilnością w Lombardii. We Francji SNCF Voyageurs złożył zamówienie w firmie Alstom na pierwsze 12 pociągów elektryczno-wodorowych Regiolis.

Ponadto Coradia iLint przeszedł pomyślnie testy w Holandii i Austrii. Minionej jesieni pociąg wodorowy Coradia iLint, przez 3 miesiące jeździł w regularnych przewozach pasażerskich dla Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB) na regionalnych liniach kolejowych w południowej części Dolnej Austrii, zastępując pociągi spalinowe.

Kierunek zrównoważona mobilność

Alstom jest pionierem zrównoważonej i inteligentnej mobilności z pełną ofertą ekologicznych rozwiązań w zakresie transportu, pierwszym na świecie pociągiem wodorowym (Coradia iLint) oraz pociągiem bateryjnym (Coradia Continental BEMU). Innowacyjne technologie wodorowe wdrażane przez Alstom zostały docenione przez branżę. W 2021 roku pierwszy na świecie pociąg wodorowy Coradia iLint został uhonorowany nagrodą European Railway Award 2021. Tym samym Alstom wraz z partnerami dowiedli, że na liniach niezelektryfikowanych jednostki wodorowe są niezawodną i bezemisyjną alternatywą dla pociągów regionalnych napędzanych silnikami spalinowymi.

Wodór szansą nie tylko dla polskich kolei

Polska jest piątym co do wielkości producentem wodoru na świecie. Produkuje 14% wodoru wytwarzanego w Europie, który jest wykorzystywany głównie w procesach przemysłowych. Popyt na ten rodzaj paliwa stale rośnie i wodór może stać się opłacalnym, czystym oraz ogólnodostępnym źródłem energii. Polska ma szansę wykorzystać ten trend oraz opracować i wdrożyć własne rozwiązania technologiczne i przemysłowe, by następnie eksportować wodór do innych krajów np. do Niemiec, które jako pierwsze w Europie, wprowadziły technologię wodorową do użytku komercyjnego.

Pociągi Coradia iLint to ogromna szansa dla Polski na ograniczenie emisji CO2, a nawet na dekarbonizację transportu szynowego. Dzięki wodorowemu transportowi publicznemu regionalni operatorzy mogą stać się wzorem zrównoważonej mobilności. Doświadczyły tego ostatnio Niemcy, Holandia i Austria, które przetestowały i wdrażają lub planują wdrożenie pociągów wodorowych. Jeśli w Polsce wybudowane zostaną stacje tankowania i zostanie ogłoszony przetarg na pociągi wodorowe, zakład Alstom Konstal będzie dysponował wszystkimi zasobami niezbędnymi do wyprodukowania takiego taboru. Coradia iLint jest wierną kopią modelu Coradia Lint, który produkowano w Chorzowie. Różni się jedynie napędem – silniki Diesla zastąpiono ogniwami paliwowymi, które gwarantują bezemisyjny transport – powiedział Sławomir Nalewajka, Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich.

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Zawór do tankowania wodoru. Fot. NaKolei.pl

Baki z wodorem znajdują się na dachu iLinta. Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

 

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności