Konferencje i spotkania Przewozy pasażerskie Tabor

20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin-PKP Intercity podpisało umowę z NEWAG S.A.

20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin-PKP Intercity podpisało umowę z NEWAG S.A. fot. NaKolei.pl

Dziś, 29 maja (wtorek) PKP Intercity podpisało umowę z NEWAG S.A. na dostarczenie przewoźnikowi 20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin nowej generacji. Zamówienie przewiduje opcję zamówienia 10 dodatkowych pojazdów.

Dziś na dworcu Warszawa Wschodnia PKP Intercity podpisało umowę z NEWAG S.A. na dostawę nowych lokomotyw. Mowa o 20 elektrycznych Griffinów. Przewoźnik sukcesywnie realizuje swoją zaktualizowaną strategię taborową, wartą ok. 7 mld zł. O tym pisaliśmy już w grudniu, w dniu ogłoszenia przez Spółkę zaktualizowanej strategii.

Uroczyste podpisanie umowy odbyło się wewnątrz lokomotywy. W spotkaniu wzięli udział m.in. marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG S.A., Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury oraz Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Jak powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu NEWAG S.A. zamówione lokomotywy będą nową, kolejną wersją obecnie użytkowanych przez przewoźnika Griffinów. – Będą to  najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce. – dodaje.

Strategia taborowa PKP Intercity

Jak powiedział wtedy Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity: Program PKP Intercity to również innowacje. W ramach partnerstwa innowacyjnego wspólnie z producentami i instytucjami badawczymi (m.in. NCBiR) przygotowaliśmy trzy nowoczesne projekty taborowe. Do końca 2023 roku zamierzamy zaprojektować i kupić 25 lokomotywy elektryczne, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 2 składy push-pull. Po 2023 roku ponad 70% pociągów, ezt, lokomotyw, będzie dostosowanych do prędkości 160 km/h. Zakupimy 118 lokomotyw, zmodernizujemy ich ok. dwieście, i elektrycznych, i spalinowych. Część z nich będzie dostosowana do osiągania prędkości 200 km/h i więcej. Zmodernizujemy  16 stacji postojowych. Pojawią się wagony COMBI – z przedziałami dla rodzin z dziećmi, dla osób niepełnosprawnych, będą tam m.in. maszyny z przekąskami i napojami. Docelowo Spółka zamierza pozyskać 38 ezt, 52 lokomotywy elektryczne, 15 składów push-pull.

Podpisany dziś kontrakt opiewa na kwotę 367 mln zł brutto. W ramach umowy NEWAG dostarczy PKP Intercity 20 pojazdów w ciągu 30 miesięcy od daty jej zawarcia. Będzie odpowiedzialny również za regularne przeglądy techniczne lokomotyw na drugim, trzecim i czwartym poziomie utrzymania (te ostatnie będeą wykonane po 60 miesiącach od daty odebrania pojazdów). Wartość zamówienia z prawem opcji to 551 437 437 zł brutto. Mowa o dodatkowych 10 pojazdach.

 Konsekwentnie realizujemy strategię taborową, w ramach której zainwestujemy ponad 7 mld zł w podnoszenie standardów podróży koleją. Podpisana dzisiaj umowa to jej kolejny element  – zapewnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Nowe lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach:

  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.