NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Strategia taborowa PKP Intercity – innowacje i inwestycje na rzecz pasażerów

Strategia taborowa PKP Intercity – innowacje i inwestycje na rzecz pasażerów

Redakcja

Dziś, 19 grudnia PKP Intercity zorganizowało konferencję nt. aktualizacji swojej strategii taborowej. Spółka zapowiada trzy nowoczesne projekty taborowe.

PKP Intercity przedstawia aktualizację swojej strategii taborowej na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku. Program, jak zapowiada przewoźnik, będzie największą inwestycją w historii Spółki.

W konferencji uczestniczą m.in. Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity, Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity, Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A., Kamil Wilde, wiceprezes UTK, Artur Kowalczyk, członek zarządu Przewozów Regionalnych, Zbigniew Ciemny, prezes ZUT REMTRAK, Mirosław Chaberek. przewodniczący Rady Nadzorczej PKP S.A.

Zainwestujemy 7 mld zł w tabor – zapowiedział prezes PKP Intercity Marek Chraniuk. – Chcemy, żeby nasz tabor był na dłuższy okres, żeby był nowoczesny. Chcemy, żeby pasażerowie mieli wpływ na to, jak będzie wyglądal nasz tabor. Chcemy słuchać pasażerów. – dodał.

W zaprezentowanych wynikach sondy, przeprowadzonej na pasażerach PKP Intercity widać, że tabor coraz lepiej spełnia potrzeby podróżnych, a nawet przechodzi ich oczekiwania. To daje kolejny bodziec do innowacyjnych działań przewoźnika.

– W 2017 roku osiągniemy zysk netto w wysokości ok. 270 mln zł. Przewieziemy ponad 40 mln pasażerów. Z jednej strony prowadzone są inwestycje w PKP PLK S.A., my jako przewoźnik musimy reagować na te inwestycje. Po 2023 80% pociągów będzie złożonych z nowego i starego taboru. To pomoże nam osiągnąć wyższe przewozy. Będziemy otwierać nowe linie, ale też będziemy zagęszczać sieć pociągów. – powiedział prezes PKP Intercity. Prezes dodał, że tabor będzie konsekwentnie wyposażany w nowoczesne rozwiązania, dające komfort i bezpieczeństwo jazdy. Po 2023 roku w każdym pociągu będzie miejsce na wózek inwalidzki i rowery.

Trzy projekty taborowe z instytucjami badawczymi

Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity: Program PKP Intercity to również innowacje. W ramach partnerstwa innowacyjnego wspólnie z producentami i instytucjami badawczymi (m.in. NCBiR) przygotowaliśmy trzy nowoczesne projekty taborowe. Do końca 2023 roku zamierzamy zaprojektować i kupić 25 lokomotywy elektryczne, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 2 składy push-pull. Po 2023 roku ponad 70% pociągów, ezt, lokomotyw, będzie dostosowanych do prędkości 160 km/h. Zakupimy 118 lokomotyw, zmodernizujemy ich ok. dwieście, i elektrycznych, i spalinowych. Część z nich będzie dostosowana do osiągania prędkości 200 km/h i więcej. Zmodernizujemy  16 stacji postojowych. Pojawią się wagony COMBI – z przedziałami dla rodzin z dziećmi, dla osób niepełnosprawnych, będą tam m.in. maszyny z przekąskami i napojami. Docelowo Spółka zamierza pozyskać 38 ezt, 52 lokomotywy elektryczne, 15 składów push-pull.

Artur Resmer: Przez ostatnie dwa lata jesteśmy na dużym plusie. W 2016 roku otrzymaliśmy budżet zatwierdzony ze stratą 50 mln. Zmieniliśmy to. Rok 2016 zakończyliśmy zyskiem w wysokości 48,4 mln zł. Poprawiamy efektywność zarządzania majątkiem. W 2020 roku wartość majątku może osiągnąć 8,3 mld zł, z czego 3 mld zł będzie to majątek do świadczenia usług publicznych. W nowy program zainwestujemy ponad 7 mld zł. Ponad 4 mld zł będzie przeznaczonych na sam zakup. – dodał.

Andrzej Bittel, wiceminister w MIB: Infrastruktura, tabor, procedury

Aby wykorzystać infrastrukturę trzeba mieć tabor odpowiedniej jakości. Strategia taborowa PKP Intercity wpisuje się w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister w MIB.

Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. stwierdził: Kolej dużych inwestycji to PKP Intercity jak również kolej najwyższych standardów. – To wyznacznik dobrej jakości przewozów kolejowych w Polsce. 7 mld zł to ogromne wyzwanie. Można powiedzieć, że suma zysku Spółek z Grupy PKP można szacować na 500 mln zł. – dodał.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności