NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Znowu będzie brakować lokomotyw spalinowych? PKP Intercity bez żadnej oferty na dzierżawę 5 lokomotyw

Znowu będzie brakować lokomotyw spalinowych? PKP Intercity bez żadnej oferty na dzierżawę 5 lokomotyw

Adrian Izydorek
Fot. KolejFilmy

Na polskim rynku kolejowym poszerza się problem z dostępnością lokomotyw spalinowych. PKP Intercity w ostatnim przetargu na dzierżawę 5 jednostek spalinowych nie otrzymało żadnej oferty.

W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej postępowań przetargowych dotyczących lokomotyw spalinowych. W październiku br. Laude udało się odkupić używane SM42 od Cargounit. Dodatkowo dzisiaj DB Cargo Polska ogłosiło postępowanie na dzierżawę 3 manewrówek. Ponadto w ostatnich miesiącach rozstrzygnięto dwa przetargi PKP Intercity na wykonanie napraw P4 lokomotyw SU4210 oraz SM42 (w obu przypadkach wybrano ofertę Newagu).

PKP Intercity chcąc uzupełnić braki ogłosiło przetarg na wynajem 5 lokomotyw spalinowych. Jest to związane z tym, że przewoźnik od miesięcy boryka się z problemami dot. dostępności spalinowych pojazdów, co powoduje, że często zamiast pociągów na trasach niezelektryfikowanych wyjeżdżały zastępcze autobusy, bądź niektóre połączenia były odwoływane.

Obecnie w spalinowej flocie przewoźnika znajdują się przede wszystkim SM42, SU4210, Gamy od Pesy, a także dzierżawione czeskie „Nurki” serii 754. Sytuacji nie poprawił wypadek z lutego br. z udziałem SU160-009 – więcej informacji. Do dzisiaj lokomotywa jest wyłączona z ruchu.

Jeżeli chodzi o wzmocnienie floty przewoźnika, to PKP Intercity czeka na odbiór kolejnych SM42 po modernizacji w zakładach FPS w Poznaniu. Dodatkowo IC za niedługo powinno odbierać pierwsze z 10 zamówionych lokomotyw u czeskiego CZ Loko (więcej informacji). Natomiast to będą pojazdy, które rozpędzą się do 60 km/h.

Bez żadnej oferty w przetargu

Przetarg na dzierżawę lokomotyw miał w pewnym stopniu rozwiązać problem. PKP Intercity chciało wydzierżawić 5 spalinowych jednostek z ogrzewaniem elektrycznym. Wszystkie pojazdy miały posiadać funkcję zasilania wagonów w energię elektryczną 3kV DC. Wszystkie pojazdy muszą być sprawne i dopuszczone do eksploatacji na terytorium RP. Dzierżawa miała trwać przez okres 36 miesięcy (termin dostawy jednostek to 30 grudnia 2021 r.). Prawo opcji przewidywało przedłużenie terminu wynajmu o kolejne 12 miesięcy.

Niestety, ale jak dowiedział się portal NaKolei.pl – nikt nie zainteresował się dostawą pojazdów.

Do wymaganego terminu składania ofert nie została złożona żadna oferta – poinformowała Anna Zakrzewska z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności