Strona główna » Bez kategorii » Z europejskich portów do Pekinu z pominięciem Białorusi

Z europejskich portów do Pekinu z pominięciem Białorusi

MM

11 grudnia 2021 r. do terminalu w Pekinie przyjechał pierwszy, testowy pociąg w ramach nowej usługi multimodalnej. Połączenie koleją było realizowane z Sankt Petersburga, a pociąg z 45 kontenerami wyruszył 25 listopada 2021 r., po tym, jak towary opuściły Hamburg 16 listopada 2021 r. i do Rosji zostały przetransportowane statkiem. Od 2022 r. usługa będzie oferowana regularnie i ma stanowić podstawę nowej, stabilnej usługi do Chin. Od stycznia przyszłego roku usługa będzie oferowana również na trasie południowej przez Kazachstan.

Nowa trasa Hamburg – Sankt Petersburg – Pekin oferuje spedytorom nowe rozwiązanie i stabilny produkt. Usługa rozpoczyna się transportem towarów z portów: Rotterdam, Hamburg, Duisburg i Gdańsk/Gdynia statkiem do Sankt Petersburga. Stamtąd dalszy transport odbywa się koleją do Pekinu. Dopiero na terminalu Zabajkalsk na granicy rosyjsko-chińskiej konieczny jest przeładunek towarów. Na trasie przez Białoruś trzeba natomiast dokonać dwóch przeładunków. Jak wynika z opublikowanej przez usługodawcę grafiki oferowane będą dwie trasy: przez Mongolię oraz przejście graniczne między Rosją a Chinami Zabajkalsk/Manzhouli.

Ostatnio na europejskiej części trasy z Europy Środkowej do Chin powstawały trudności w transporcie ładunków, stąd poszukiwanie alternatyw. W szczególności sytuacja polityczna na Białorusi i długie korki na polskiej granicy utrudniały ten transport.

 

 

Niestety sytuacja ta odbija się niekorzystnie także na naszym kraju. Nowa usługa omija nie tylko Białoruś, ale i Polskę, za wyjątkiem tych transportów, które będą rozpoczynały się w portach Gdańsk bądź Gdynia. Przynależność jej operatora, firmy FELB, do rosyjskich kolei RŻD i wynikająca z niej ścisła współpraca z tym przewoźnikiem umożliwia zapewnienie elastycznych produktów, ograniczonych kontroli granicznych oraz sprawnych procedur odpraw celnych na trasach północnych i południowych. W ten sposób Far East Land Bridge (FELB) ma wgląd w całą trasę transportową i może wpływać na ten proces.

Nowa usługa znacznie wzmocni handel towarami z Chinami, ponieważ jesteśmy teraz w stanie zaoferować naszym klientom stabilne rozwiązanie z łatwym do zarządzania czasem tranzytu, w którym wszystko mamy w swoich rękach – wyjaśnia Uwe Leuschner, dyrektor generalny Grupy FELB.

Firma Far East Land Bridge specjalizuje się w transporcie kontenerów 40-stopowych DV, HV i 20-stopowych pomiędzy Dalekim Wschodem (Chiny, Korea Południowa i Japonia), Rosją i Europą. Od 2007 roku FELB zdobywa punkty u swoich klientów dzięki orientacji na usługi. Portfolio FELB jest stale poszerzane o nowe trasy, technologie i wydajne usługi.

W dłuższej perspektywie nowy korytarz z Petersburga odciąży istniejące trasy przez Polskę, co doprowadzi do zmniejszenia zaległości w transporcie towarów – wyjaśnia Leuschner. Trasą przez Sankt Petersburg pokazujemy realną alternatywę, która należy do przyszłości w obliczu rosnących wolumenów towarów – dodaje Leuschner.

Czy oferta ta okaże się intersująca dla spedytorów? Na pewno może przyczynić się do rozładowania zatorów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Minusem wydaje się natomiast konieczność korzystania z żeglugi między portami europejskimi, co może wpływać na czas i koszty transportu. Na dalszą ocenę tej propozycji trzeba będzie poczekać do przyszłego roku.

Podobne artykuły