Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Wystartowała strategiczna modernizacja kolejowa

Wystartowała strategiczna modernizacja kolejowa Mat. Budimex

Budimex rozpoczął przebudowę stacji Warszawa Zachodnia. W ramach podpisanej z PKP PLK umowy generalny wykonawca kompleksowo zmodernizuje łącznie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjną. Prace odbywają na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia i potrwają do 2023 roku. Budimex zapewnia, że stacja pomimo przebudowy będzie cały czas czynna dla pasażerów, choć w ograniczonej części.

Warszawa Zachodnia to najpopularniejszy pod względem ruchu pasażerskiego przystanek w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tu około 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, towarowych oraz WKD i KM. W ciągu jednego dnia roboczego z Dworca Zachodniego korzysta 40 tysięcy osób, a do 2030 roku liczba ta ma się podwoić.

Projekt przebudowy dworca Warszawa Zachodnia przygotowali architekci z pracowni DWAA Architekci. Nowa koncepcja umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzy bezpośrednie połączenia na trasie Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. W ramach kontraktu Budimex wybuduje także nowe, całkowicie zadaszone perony oraz wybuduje nową podziemną halę dworcową. Wygodne poruszanie się zapewnią windy i schody ruchome przystosowane do przewozu wózków i rowerów.

Przebudowa Warszawy Zachodniej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat. Punkt przesiadkowy na warszawskiej Ochocie stanie się jedną z nowocześniejszych inwestycji tego typu w Polsce. Dzięki modernizacji hali i budowie nowych peronów zwiększy się także przepustowość tej stacji dla pociągów. Prace będziemy realizować w maksymalnie możliwym tempie  – mówi Artur Popko, Wiceprezes i Dyrektor Operacyjny Budimeksu. – Prace na stacji będą fazowane i będą realizowane z wyłączeniem części peronów. Cała dotychczasowa obsługa pasażerów zostanie zachowana, aczkolwiek od strony Woli dojścia do peronów będą przebiegały w nowym śladzie – dodaje Artur Popko.

Mat. Budimex

Pierwszy miesiąc prac

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia formalnie rozpoczęła się 8 lipca br. Podpisaniem umowy z inwestorem czyli PKP PLK.  W pierwszej kolejności Budimex zajmie się budową nowego peronu ósmego, od strony północnej. Generalny wykonawca wspólnie z PKP PLK zapewnia, że w trakcie całego procesu realizacji prac będzie możliwe dojście do czynnych peronów. Dodatkowo Budimex i PKP PLK zadbają także o dokładne i czytelne informacje dotyczące aktualnej organizacji ruchu pieszego na terenie budowy dla pasażerów korzystających z dworca w trakcie jego modernizacji.

Stacja PKP będzie czynna dla pasażerów, ale ze zmianami dojść do peronów od strony Woli. Ruch pociągów będzie odbywał się cały czas, aczkolwiek nastąpią zmiany w jego organizacji. W trakcie modernizacji będą zmiany dla korzystających z dworca od strony ul. Tunelowej oraz korzystających z peronu na linii Obwodowej.

Mat. Budimex

Tramwajem na Wilanów

W trakcie modernizacji stacji Warszawa Zachodnia Budimex rozpocznie również budowę podziemnego przystanku tramwajowego. Generalny wykonawca jest odpowiedzialny za najbardziej skomplikowany odcinek z całej trasy – komory przystankowej dla tramwajów, która znajduje się bezpośrednio pod peronami kolejowymi.

Budimex posiada duże doświadczenie w budowie infrastruktury kolejowej. To co wyróżnia firmę i pozwala prowadzić jej tak duże projekty to fakt, że posiada własny sprzęt do realizacji robót i wyspecjalizowaną kadrę inżynierów. W ubiegłym roku spółka wygrała przetarg i rozpoczęła modernizację stacji Port Gdynia o wartości 1,8 mld zł brutto. Obecnie trwa również realizacja projektu na linii Warszawa – Lublin, w ramach którego powstanie około 120 km trasy. Dwa odcinki zostały już wykonane tj. Otwock – Pilawa i Pilawa – Dęblin, a w budowie jest fragment z Dęblina do Nałęczowa. Budimex zakończył także przed terminem kontraktowym, w czerwcu tego roku, modernizację LCS Idzikowice na Centralnej Magistrali Kolejowej.

Budimex aktywnie poszukuje nowych specjalistów do swoich projektów kolejowych. Spółka prowadzi rekrutacje na stanowiska inżynierów, majstrów, kierowników robót, energetyków i torowców w całej Polsce. Aktualnie na stronie internetowej generalnego wykonawcy można znaleźć również oferty pracy w stołecznym oddziale firmy przy realizacji przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Więcej informacji: https://kariera.budimex.pl/