Polska chce być kluczowym krajem na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku. Takie deklaracje składali przedstawiciele naszego rządu podczas Drugiego Szczytu Pasa i Szlaku w Hongkongu.
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Justyna Skrzydło mówiła podczas konferencji, że Polska chce być kluczowym partnerem gospodarczym krajów azjatyckich. – Dlatego zachęcamy podmioty sektora transportu i logistyki do zaangażowania w ten projekt. Polska, dzięki swojemu położeniu, jest naturalną bramą dla handlu Europy i Azji na Jedwabnym Szlaku – argumentowała wiceminister Justyna Skrzydło.
Konferencja w Hongkongu jest poświęcona rozmowom politycznym i dyskusjom potencjalnymi inwestorami. Projekt mają co prawda w znacznym stopniu finansować chińskie banki, które poszukują też partnerów finansowych zainteresowanych udziałem w Nowym Jedwabnym Szlaku, ale jest tu także miejsce dla europejskich inwestorów. Wiceminister Skrzydło była jedynym przedstawicielem UE podczas konferencji w Kongkongu.
– Uważamy, że podstawą współpracy w ramach Pasa i Szlaku powinna być zasada równości i sprawiedliwego dostępu do rynku, co podniesie rentowność euroazjatyckich połączeń, wpływając pozytywnie na wymianę handlową Europy z Azją – zaznaczyła wiceminister Skrzydło. I dodała, że dla Polski jednym z priorytetów jest „zwiększenie liczby oraz dywersyfikacja eurazjatyckich tras kolejowych i multimodalnych”. Dlatego też popieramy inicjatywę Międzynarodowego Transkaspijskiego Korytarza Transportowego (MTTT), w który zaangażowały się polskie spółki kolejowe.
Oprócz rozwoju transportu kolejowego, Polsce zależy też na współpracy podmiotów sektora morskiego, co uzupełnia inicjatywę Trójmorza. – Jesteśmy przekonani, że bliższa współpraca, którą będzie promował usytuowany w Warszawie Sekretariat ds. Morskich Inicjatywy 16+1, wesprze dynamiczny rozwój gospodarczy Europy Centralnej – wyjaśniła Justyna Skrzydło.