Strona główna » Wiadomości » Konferencje i spotkania » Wodór przyszłością kolei?

Wodór przyszłością kolei?

Redakcja
Fot. Anna Stacherska

W dniu 25 sierpnia 2021 roku w Warszawie odbyła się III Konferencja „Kolej na energię wodorową”. Uczestnicy spotkania wymienili się poglądami i doświadczeniami na temat zastosowania paliw alternatywnych, w tym przede wszystkim wodoru, w pojazdach kolejowych.

Wśród panelistów III Konferencji „Kolej na energię wodorową” byli zarówno reprezentanci władz państwowych, największych przewoźników, jak również przedstawiciele producentów czy świata biznesu i nauki.

Początek współpracy

Podczas konferencji podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKP S.A., PKN ORLEN S.A. i PESA Bydgoszcz S.A. dotyczące współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie.

Ponadto zawarte zostały również porozumienia o współpracy pomiędzy Klastrem „Luxtorpeda 2.0” a Hydrogen Poland oraz Polską Izbą Magazynowania Energii. Do Klastra Luxtorpeda 2.0 przystąpiła również firma Arthur D. Little, która w 2019 r. rozpoczęła swoją działalność również w Polsce. Jest to jedna z największych na świecie firm, zajmujących się doradztwem strategicznym, stąd też współpraca z Klastrem „Luxtorpeda 2.0” może przynieść wiele korzyści dla obu stron.

Wodór może być jednym z tych paliw, które z powodzeniem można będzie zastosować w kolejnictwie – mówił podczas konferencji Wiceminister Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska.

Wiceminister Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska. Fot. Anna Stacherska

Jak podkreślił Wiceminister wspólne projekty badawcze i wdrożeniowe maja przyspieszyć pojawienie się na polskich torach pojazdów z napędami wodorowymi.

Zawarte podczas konferencji porozumienie to efekt prac trwających od kilkunastu miesięcy – zauważył Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A.

Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A. Fot. Anna Stacherska

Podzielone opinie

Panelowe i kuluarowe dyskusje, które odbyły się podczas konferencji pozwoliły na sformułowanie ciekawych wniosków. Jednak należy wskazać, że wodór, jakkolwiek może stanowić paliwo przyszłości, nie przekonuje do siebie wszystkich. Można bowiem dostrzec zwolenników, jak i przeciwników stosowania tego paliwa, zarówno wśród przedstawicieli producentów, jak i przewoźników.

Jako podstawową zaletę wodoru wskazuje się przede wszystkim, że jest to paliwo o wiele bardziej ekologiczne niż obecnie stosowany w pojazdach kolejowych olej napędowy. Jak słusznie zauważył Prezes POLREGIO Artur Martyniuk już niebawem w Polsce będziemy mieli około tysiąca niezelektryfikowanych linii kolejowych. Do ich obsługi wykorzystywane są pojazdy dieslowskie. Nawet kupowane przez niektóre samorządy hybrydy są hybrydami spalinowo-elektrycznymi. O możliwości ich zastąpienia przez składy wodorowe dyskutowano na konferencji.

Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO. Fot. Anna Stacherska

Zdania co do wykorzystania wodoru wśród przewoźników kolejowych są podzielone. Zainteresowania takimi jednostkami nie krył Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity Jak wskazał, Spółka realizuje obecnie największe w historii inwestycje taborowe. W strategii taborowej mogą znaleźć się również zapisy dotyczące zakupu pojazdów wodorowych. Byłby to pierwszy krok do ich pozyskania.

Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity. Fot. Anna Stacherska

Czesław Warsewicz, Prezes Zarządu PKP CARGO powiedział, że w kierowanej przez niego spółce w pierwszej kolejności należałoby wprowadzić manewrowe lokomotywy wodorowe. Tyle, że koszt zakupu i eksploatacji takich pojazdów jest obecnie wyższy o około 30-40%.

Liczymy na dofinansowanie unijne, wówczas będzie miało to sens – wskazał Czesław Warsewicz.

Czesław Warsewicz, Prezes Zarządu PKP CARGO. Fot. Anna Stacherska

Namacalnym efektem III Konferencji „Kolej na energię wodorową” może zatem stać się wystąpienie do Komisji Europejskiej, sygnalizujące poruszony przez Prezesa PKP CARGO problem.

Nieco ostrożniej do pojazdów wodorowych podchodzi Prezes POLREGIO Artur Martyniuk. Jego zdaniem należy twardo stąpać po ziemi. Na tę chwilę dostępny jest bowiem jeden skład wodorowy, o nie najlepszych zasięgach i prędkości maksymalnej. Być może jednak wkrótce to się zmieni. Jak wskazali przedstawiciele PESY i Siemensa, obie firmy chcą zaproponować przewoźnikom takim jak POLREGIO, ale nie tylko, składy zasilane wodorem.

Wodór to cel, już realizowany przez polski rząd we współpracy z polskimi przedsiębiorcami – powiedział Wiceminister Ireneusz Zyska.

Istotną rolę w tym procesie odgrywa zapewne PKN Orlen, który ma być dostawcą wodoru, nie tylko dla pojazdów kolejowych, ale także np. autobusów.

Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN Orlen. Fot. Anna Stacherska

Szersze relacje z poszczególnych paneli opublikujemy wkrótce na łamach portalu NaKolei.pl.

 

Podobne artykuły