Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Wkrótce 200 km/h na całej linii z Warszawy do Gdańska. Zakończono montaż ERTMS/ETCS

Wkrótce 200 km/h na całej linii z Warszawy do Gdańska. Zakończono montaż ERTMS/ETCS

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A.

Alstom, Thales i Nokia zmodernizowały system sterowania ruchem kolejowym na potrzeby kolei dużych prędkości w Polsce

Konsorcjum, którego liderem jest Alstom, zakończyło dostawę ERTMS/ETCS Poziomu 2 dla modernizowanej linii kolejowej, E65 łączącej Warszawę z Gdynią. Projekt został zrealizowany w ramach umowy podpisanej z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA.

Dzięki ERTMS/ETCS  na 350 km linii obejmującej 35 stacji kolejowych, łączącej Warszawę z Gdynią, pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 200 km/h. Zrealizowany przez konsorcjum projekt był jednym z kluczowych dla polskiej kolei. Dzięki wspólnym wysiłkom na linii kolejowej E65 znacząco podniesiony został poziom bezpieczeństwa oraz komfortu podróży, zwiększona została też przepustowość linii, co w rezultacie pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągiem. Alstom i Thales Polska były odpowiedzialne za zaprojektowanie  i wdrożenie systemu ERTMS/ETCS Poziomu 2, natomiast Nokia za dostarczenie systemu GSM-R. W ramach projektu konsorcjum zmodernizowało osiem Lokalnych Centrów Sterowania, dostarczyło systemy zdalnego sterowania i zarządzania ruchem kolejowym, kompleksowe rozwiązania dla centrów dyspozytorskich, zintegrowany system informacji pasażerskiej oraz rozwiązania w zakresie monitoringu.

Projekt, który wspólnie zrealizowaliśmy, jest przełomowym osiągnięciem w historii wdrażania kolei dużych prędkości w Polsce. Co więcej, decyzja Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o wydaniu zezwolenia na dopuszczeniu do eksploatacji i prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością do 200 km/h pod nadzorem systemu ERTMS Poziomu 2 jest pierwszą taką w historii polskich kolei. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny mogliśmy zrealizować projekt, wyznaczający nowe standardy na krajowych torach – Sławomir Nalewajka, Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich

Cieszę się, że modernizacja tak ważnego projektu została zakończona. Dzięki naszym wspólnym rozwiązaniom staliśmy się częścią europejskiego systemu kolejowego. Polska kolej wkroczyła w erę kolei dużych prędkości – Paweł Przyżycki, Dyrektor Zarządzający Thales Polska

W tym przełomowym projekcie wdrożono najnowocześniejsze technologie komunikacyjne i systemy sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie projektu przyniesie korzyści ekonomiczne i społeczne zarówno dla korytarza E65 Warszawa-Gdynia, jak i dla całej Transeuropejskiej Sieci Transportowej – Piotr Kaczmarek, dyrektor Nokia Poland

Zadanie zostało zrealizowane w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 7.1–1.4 „Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia w zakresie warstwy nadrzędnej LCS (ICR), ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego”.

Najważniejsze informacje

  • Prędkość 200 km/h na dystansie blisko 350 km
  • 35 stacji kolejowych
    Interoperacyjność na całym północnym odcinku VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego

Zobacz również: Coraz szybsze i bardziej komfortowe podróże. PKP Intercity prezentuje rozkład jazdy na sezon 2020/2021

 

Podobne artykuły