Strona główna » Wiadomości » Kolej na świecie » W Skandynawii uruchomiono pociągi z odpadami między Norwegią a Szwecją. Ekologiczny transport do spalarni

W Skandynawii uruchomiono pociągi z odpadami między Norwegią a Szwecją. Ekologiczny transport do spalarni

Redakcja
Fot. HRS

Z ciekawą inicjatywą ruszyły skandynawskie firmy, które do transportu odpadów postanowiły wykorzystać kolej. Jedna z nich – HRS – podaje, że od dawna planowała wykorzystać tory kolejowe, aby gospodarka odpadami była bardziej ekologiczna i tańsza.

Teraz nadszedł właśnie ten historyczny dzień. Wraz z Arctic Train i Tekniska Verken w Kirunie zakończyła się pierwsza testowa podróż odpadów pociągiem przez granicę. Tym samym pociąg składający się z 10 kontenerów pełnych odpadów przejechał trasę z Norwegii do Szwecji, a ściślej rzecz ujmując do spalarni w Kirunie.

Od kilku lat pracowaliśmy nad transportem kolejowym, było trochę wyzwań po drodze, ale w końcu udało się. To dla nas ważny kamień milowy – mówi André Christensen, dyrektor ds. marketingu i pełniący obowiązki dyrektora generalnego HRS Miljø AS.

Wielka korzyść dla środowiska

Największą zaletą transportu kolejowego są korzyści dla środowiska. Transport kolejowy mógłby potencjalnie zastąpić 1500 ciężarówek na drodze E10.

Chyba nie możemy wymienić absolutnie wszystkiego. I to też niekoniecznie jest nasz cel. Ale pracujemy nad zmniejszeniem naszego śladu klimatycznego, a transport kolejowy może przyczynić się do znacznej jego redukcji. Ponadto otwiera się możliwość wysyłki towarów w pociągu zwrotnym na nasz obszar – mówi André Christensen.

Firma zapewnia, że podjęta przez nią inicjatywa będzie także z korzyścią do środowiska państw sąsiadujących z Norwegią.

Przy każdym transporcie ciężarowym, który zastępujemy transportem kolejowym, zmniejszamy emisję CO2 nawet o 90%. To ważny krok w realizacji celu firmy, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2025 r. – mówi Jan Fjordell z Tekniska Verken w Kirunie.

W 2024 roku Kiruna przestanie spalać odpady w swojej ciepłowni. Ale to nie znaczy, że podróż testowa odpadów poszła na marne.

Poszukujemy nowego miejsca do dostarczenia odpadów, ale część towaru nadal będzie wysyłana do Kiruny, również po 2024 roku. Dodatkowo transport kolejowy otwiera możliwości wywiezienia odpadów gdzie indziej, więc test jest i tak przydatny – mówi Christensen.

Bezpieczniejsze dostawy

Ponieważ odpady wysyłane do Kiruny są wykorzystywane jako paliwo w ciepłowni, ważne jest, aby dotarły na czas. Zimą droga E10 jest często nieczynna przez dłuższy czas z powodu złej pogody. Bezpieczniejsze dostawy są zatem również jedną z zalet transportu kolejowego.

W najgorszych okresach, przy złej pogodzie, walczymy o przewóz śmieci przez granicę, a wtedy pociągi będą korzystnym środkiem transportu – podkreśla André Christensen.

 

Podobne artykuły