Infrastruktura Prawo i przetargi Transport miejski Wiadomości

Umowa na remont torowiska linii tramwajowej nr. 45 z Łodzi do Zgierza podpisana

Umowa na remont torowiska linii tramwajowej nr. 45 z Łodzi do Zgierza podpisana Fot. UWŁ

W poniedziałek (17 lutego) w Zgierzu prezydent miasta podpisał umowę na remont torowiska linii tramwajowej numer 45 z Łodzi do Zgierza. Konferencja prasowa odbyła się przy nieczynnym w tej chwili torowisku przy ulicy Łódzkiej.

W spotkaniu wzięli udział marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda, poseł Marek Matuszewski, prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski, radny Sejmiku Województwa Łódzkiego Zbigniew Linkowski, prezes zarządu firmy KEMY Sylwester Mruk oraz prezes zarządu MPK Łódź Zbigniew Papierski.

Remont obejmie 2 km torów między Helenówkiem a Kurakiem. Jego koszt sięgnie 21,5 mln zł, z czego 16 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego, a prawie 2 mln zł to dotacja z budżetu państwa. Kwota dofinansowania – w sumie blisko 18 mln zł, jest niemal dwukrotnie wyższa niż pierwotnie planowano. Stało się to możliwe dzięki zabiegom poczynionym przez marszałka województwa łódzkiego Grzegorza Schreibera oraz dobrej współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej.

Jesteśmy w miejscu, które jeszcze rok temu skazane było na porażkę. Dzięki znakomitej współpracy z rządem, dzięki determinacji prezydenta miasta oraz radnych PiS z sejmiku województwa, udało się osiągnąć sukces. Będziemy się przyglądać, jak ta kiełkująca dopiero roślina będzie się rozwijała – powiedział marszałek Schreiber.

Dziś jest bardzo ważny moment z punku widzenia polityki i wiarygodności. Jesteśmy odpowiedzialni w tym, co obiecujemy. Bez dwukrotnego zwiększenia dofinansowania ten projekt by się nie udał. Nam, mieszkańcom Łodzi, bardzo zależy na tym, żeby skomunikować Zgierz z Łodzią – dodał wiceminister Waldemar Buda.

Po zakończeniu prac remontowych znów zacznie kursować zawieszony dwa lata temu tramwaj linii numer 45 z Łodzi do Zgierza. Projekt przewiduje też budowę systemów dla rowerów („Bike & Ride”) przy węzłach przesiadkowych, parkingów dla samochodów („Park & Ride”) przy krańcowych przystankach lub węzłach przesiadkowych oraz drogi dla rowerów.

To, co jeszcze niedawno wydawało się niemożliwe, dziś udaje się zrealizować – cieszył się prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski. – To wielka chwila dla naszego miasta. Jesienią spotykaliśmy się, żeby mówić o możliwościach przywrócenia linii, dziś mówimy o konkretnych działaniach.

Istniejące torowisko tramwajowe powstało ponad 100 lat temu. Nigdy nie było kompleksowo remontowane. Wykonywano na nim jedynie bieżące naprawy. Prace, które mają się rozpocząć we wrześniu tego roku, zaplanowane są na najbliższe półtora roku.