Wczoraj (14.09) w Berlinie zaprezentowano nowy wagon pociągu ICE L. Pociągi wyprodukowane przez Talgo będą poruszać się z maksymalną prędkością 230 km/h i wzmocnią flotę Deutsche Bahn w drugiej połowie 2024 roku.
Gonzalo Urquijo Fernández de Araoz, dyrektor generalny Talgo, oraz Micheal Peterson, dyrektor generalny Deutsche Bahn ds. długodystansowych przewozów pasażerskich i członek zarządu, zaprezentowali wczoraj pierwszy wagon pasażerski pociągu ICE L, który w swojej kategorii ma stać się europejskim punktem odniesienia. ICE L to pociąg dalekobieżny, który jest projektowany i produkowany przez hiszpańskiego producenta Talgo.
ICE L planowane są do obsługi tras krajowych w Niemczech, a także połączenia Niemiec z Holandią, Austrią i granicą szwajcarską. Między innymi będą kursować na międzynarodowej trasie Berlin – Amsterdam, skracając obecny czas przejazdu między tymi dwoma miastami.
Stoimy przed pociągami nowej generacji, które wzmocnią ofertę Deutsche Bahn i które są częścią zupełnie nowego standardu wyznaczonego przez najbardziej wymagającego klienta na globalnym rynku kolejowym. Wraz z nowym ICE L zostanie zainaugurowany nowy model usług pasażerskich, który ma stać się punktem odniesienia na dynamicznym rynku europejskim – powiedział Gonzalo Urquijo Fernández de Araoz, Dyrektor Generalny Talgo.
Będzie to pierwszy w Niemczech pociąg dalekobieżny umożliwiający dostęp na poziomie peronu. Bezstopniowe wejście na poziomie peronu to cecha pociągów produkowanych przez Talgo, która ułatwi podróż wszystkim pasażerom i pozwoli osobom o ograniczonej sprawności ruchowej na wsiadanie i wysiadanie bez potrzeby korzystania z pomocy z zewnątrz. Pomoże to również skrócić czas wsiadania i wysiadania na stacjach, skracając czas podróży.
Bezstopniowe wejście do ICE L wyznacza nowe standardy. To sprawia, że podróżowanie pociągiem jest jeszcze łatwiejsze i wygodniejsze dla wszystkich pasażerów. A dzięki nowemu projektowi wnętrza w ICE po raz pierwszy na szynach panuje atmosfera salonu – powiedział dr Michael Peterson, członek zarządu DB.
Ponadto w wagonie pasażerskim znajdą się trzy miejsca dla wózków inwalidzkich ze stolikami o regulowanej wysokości. Będzie posiadał również dotykowy system prowadzenia, który będzie przekazywał wszystkie informacje w języku Braille’a.
Nowe pociągi ICE L będą wyposażone w funkcje, takie jak bezprzewodowy internet, więcej przestrzeni bagażowej, funkcjonalne okna poprawiające odbiór sygnału z telefonów komórkowych i inteligentne oświetlenie, nowe i komfortowe siedzenia, wagony pasażerskie zaprojektowane specjalnie dla rodzin z dziećmi, a także wagon pasażerski dla osób o ograniczonej mobilności, restaurację pokładową, osiem miejsc dla rowerów oraz ekrany informacyjne z danymi w czasie rzeczywistym.
Pociągi ICE L będą składać się z lokomotywy wielosystemowej (kompatybilnej z różnymi napięciami zasilania i różnymi systemami sygnalizacji) oraz 17 wagonów pasażerskich, przy czym liczba ta może być następnie dostosowana do zapotrzebowania, dzięki uniwersalności pociągu. Oprócz lokomotywy Talgo, pociągi te będą kompatybilne z innymi lokomotywami, zarówno elektrycznymi jak i spalinowymi, co zagwarantuje interoperacyjność pociągu na przewidzianych trasach.
Będą one miały większą pojemność – łącznie 562 miejsca, z czego 85 miejsc to pierwsza klasa, a 477 miejsc to druga klasa.
Deutsche Bahn zamówił 23 składy pociągów (1 lokomotywa + 17 wagonów pasażerskich) o wartości 550 mln euro w 2019 roku. Zamówienie to jest częścią umowy ramowej na maksymalnie 100 składów. Talgo otrzymało zamówienie po złożeniu najbardziej atrakcyjnej oferty w ogólnoeuropejskim przetargu.