Strona główna » Wiadomości » Stulecie Związku Zawodowego Maszynistów

Stulecie Związku Zawodowego Maszynistów

Adrian Izydorek
Dzień Maszynisty, Gdynia fot. ZZM

Zawód maszynisty na ziemiach polskich istnieje od 175 lat. Sto lat temu powstał pierwszy związek zawodowy maszynistów. Przypadający w tym roku jubileusz był inspiracją, aby rok 2019 ogłosić Rokiem Maszynisty.

Za pierwszego maszynistę na ziemiach polskich uznaje się Leona Miastowskiego, który w 1844 roku poprowadził parowóz Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. 75 lat później rozpoczął swoją działalność Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce. Od  początków swojej działalności Związek dbał o podnoszenie wiedzy fachowej członków. Regularnie wydawał czasopisma „Maszynista” i „Technika parowozowa” oraz okolicznościowe publikacje fachowe. Wydawnictwa tego rodzaju miały kluczowe znaczenie dla rozwoju i bezpieczeństwa kolei.

W poniedziałek w Warszawie rozpoczęły się uroczystości związane z jubileuszem. Uczestnicy obchodów złożyli wieńce na Grobie Nieznanego Żołnierza i przed pomnikiem marszałka Józefa Piłsudskiego, a następnie przemaszerowali do bazyliki archikatedralnej, gdzie odprawiono uroczystą mszę św. pod przewodnictwem ks. kard. Kazimierza Nycza, metropolity warszawskiego.

W czasie uroczystej gali z okazji jubileusz 100-lecia w Teatrze Polskim dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyraził uznanie dla wszystkich maszynistów za ich trudną i odpowiedzialną pracę.

Stajecie Państwo w obronie praw pracowniczych maszynistów, jak również w obronie polskiej kolei i jej pracowników. Związek ma w swoich szeregach przedstawicieli wielopokoleniowych rodzin kultywujących tradycje kolejarskie, co niewątpliwie wpływa na wartość tej organizacji – powiedział Ignacy Góra, Prezes UTK.

Prezes UTK podziękował również maszynistom za zaangażowanie w budowanie bezpieczeństwa na kolei. Przypomniał, że prowadzenie pociągu wymaga wyjątkowego skupienia uwagi, a  specyfika i charakter pracy maszynisty to także konieczność stałej współpracy z pracownikami zatrudnionymi na wszystkich innych stanowiskach kolejowych.

Potrzebne są do tego nie tylko odpowiednie predyspozycje, ale też dyscyplina i zaangażowanie oraz ciągłe doskonalenie umiejętności. Wiemy,  że w czasie każdej służby maszynista odpowiada za życie i zdrowie pasażerów, ale też kolegów i swoje – przypomniał Ignacy Góra.

Z analiz Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2031 r. na kolei powinno być zatrudnionych około 22 tys. maszynistów. Biorąc pod uwagę odejścia z zawodu z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego czy przyczyn zdrowotnych oraz wzrost pracy przewozowej, oznacza to konieczność zatrudnienia w 12-letnim  okresie około 16 tys. nowych pracowników. Te liczby pokazują, jak ogromne są i będą  potrzeby rynku jeśli chodzi o zatrudnianie osób prowadzących pociągi.

 

Podobne artykuły