W dniach 19-22 września 2023 r. w Gdańsku odbyły się największe targi kolejowe w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej – TRAKO. Wśród wystawców nie zabrakło firmy Siemens Mobility, prezentującej kompleksową ofertę dla rynku kolejowego w Polsce.
Premiera i przekazanie na torach ekspozycyjnych
Podczas 15 edycji TRAKO Siemens Mobility zaprezentował swoje dwa najnowocześniejsze pojazdy na torach ekspozycyjnych.
Pociąg regionalny Mireo w barwach DB Regio AG w sieci Lausitz (region Łużyce), wzbudził spore zainteresowanie wśród zwiedzających. Eksploatacja prezentowanego na targach Mireo może obniżyć koszty zużycia energii elektrycznej przynajmniej o 20 % w stosunku do pojazdów o podobnych parametrach.
W obliczu rosnących kosztów energii elektrycznej Siemens Mobility wyznacza nowy standard dla transportu regionalnego na polskich torach. Cieszymy się, że Mireo po raz pierwszy zawitało na TRAKO i mamy nadzieję, że już wkrótce pojawi się na stałe w Polsce – powiedział Hubert Meronk, prezes Zarządu polskiej spółki Siemensa.
Podczas tegorocznych targów Siemens zaprezentował i przekazał także kolejną lokomotywę Vectron MS dla CARGOUNIT. Ostatecznie pojazd będzie kursował w barwach DB Cargo Polska.
Unikatowe malowanie Vectrona podkreśla 20-letni wkład CARGOUNIT w rozwój polskiej i środkowo-europejskiej branży kolejowej. Na lokomotywie znajdziemy charakterystyczne budowle krajów inicjatywy Trójmorza (m.in. Warszawa, Budapeszt, Bukareszt) pokazujące, że firma chce i rozwija się dynamiczne na wielu rynkach w Europie – powiedział Jerzy Frejgandt, kierownik ds. sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility Sp. z o.o.
A co na stoisku?
Nowoczesne rozwiązania i technologie Siemens Mobility można było oglądać także na ekspozycji wewnętrznej podzielonej na 4 główne strefy:
- Infrastruktura kolejowa – symulator jazdy autonomicznej (ATO) po wiernie odwzorowanym odcinku Digital S-Bahn w Hamburgu, który od października 2022 testuje to rozwiązanie w ruchu pasażerskim. Dodatkowo z obszaru infrastruktury kolejowej Siemens zaprezentował napęd zwrotnicowy ELS710, diodę danych DCU, moduł MiniLEU oraz technologie z zakresu ETCS i elektryfikacji 25kV
- Serwis i projekty pod klucz – technologie Railigent X, Railcover, MoBase oraz europejskie i światowe projekty z zakresu turkney
- Tabor – model pociągu wodorowego Mireo Plus H oraz prezentacja platform Viaggio, Velaro, Vectron, Mireo i Desiro, wraz z systemem utrzymania i całkowitymi kosztami życia (LCC)
- Komponenty – kompletny napęd silnik + przekładania do metra i pociągów regionalnych, przetwornice pomocnicze w technologii SiC oraz kompleksowa oferta MoComp
Debaty, panele, dyskusje
Podczas Trako 2023 eksperci Siemens Mobility wzięli także udział w najważniejszych kolejowych panelach dyskusyjnych i seminariach
- Debata międzynarodowa o kolei towarowej organizowana przez Fundacją ProKolej
- Trzy seminaria SIRTS w tematyce systemów całolinowych, taboru i cyberbezpieczeństwa
- Debata „Technologie przyszłości na kolei” realizowana przez Stowarzyszenie na Rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego