Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Ruszyła budowa nowych dworców w Sadurkach i Kaniach. Planowo koniec prac w 2021 roku

Ruszyła budowa nowych dworców w Sadurkach i Kaniach. Planowo koniec prac w 2021 roku Wiz. PKP S.A.

Nowoczesne, komfortowe, bezpieczne, proekologiczne – takie mają być budowane od podstaw dworce w Sadurkach i Kaniach, które zostaną udostępnione podróżnym w pierwszej połowie 2021 r.

W Sadurkach wykonawca zakończył już prace przygotowawcze i rozpoczął budowę fundamentów nowego dworca. Natomiast w Kaniach zakończone zostały roboty związane z wznoszeniem  konstrukcji nowego budynku dworca.

Obydwa dworce to nowoczesne obiekty realizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiego pomysłu PKP S.A. Będą to tzw. dworce modułowe, które charakteryzują się nowoczesną formą oraz funkcjonalnym układem architektonicznym.

Zaprojektowano je jako budynki parterowe, składające się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to przestrzeń dworcowa, w której będą się mieścić poczekalnia oraz toalety. W drugiej części – komercyjnej – znajdzie się niewielki lokal handlowo-usługowy. Pod wiatą zlokalizowano  stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów oraz miejsce na biletomaty i automaty z napojami czy przekąskami.  Dominantą architektoniczną w bryłach nowych dworców będzie wieża zegarowa o wysokości około 8 metrów. Zamontowany zostanie na niej wielkowymiarowy podświetlany zegar.

Program Inwestycji Dworcowych to jeden z filarów rozwoju polskiej kolei. Służy poprawie warunków dla podróżnych na dworcach w wielu miejscach w kraju – korzystają na nim także miejscowości woj. lubelskiego. To kolejny krok na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Budowa nowoczesnych, ekologicznych i dostępnych dla wszystkich grup podróżnych dworców, takich jak te, które powstają w Sadurkach i Kaniach w województwie lubelskim, to bardzo ważny element dla rozwoju nowoczesnej i komfortowej kolei w Polsce. Jestem przekonany, że realizacja tych inwestycji umożliwi mieszkańcom sprawniejszą i szybszą komunikację, oraz sprawi, że kolej stanie się dla nich przyjaznym środkiem transportu – mówi Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych.

W makroregionie Polski Wschodniej wciąż mamy najniższy w kraju wskaźniki wykorzystania kolei. Chcemy żeby coraz więcej pasażerów korzystało z tego środka transportu oraz żeby kojarzył się on z nowoczesnością i jakością. Nowe dworce powstają przy wsparciu Funduszy Europejskich w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Dbamy o to, żeby były funkcjonalne i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

Program Inwestycji Dworcowych zakłada nie tylko rewitalizację zabytkowych budynków dworcowych, ale także budowę nowych bardzo nowoczesnych obiektów, które mają poprawiać komfort podróżnych – naszych klientów, także na mniejszych stacjach, takich jak Kanie czy Sadurki. Budowane dworce modułowe to obiekty niewielkie, ale wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne, przyjazne pasażerom i środowisku. Polska się zmienia na naszych oczach. Cieszymy się, że Polskie Koleje Państwowe S.A. mają w tym swój udział – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Nowe dworce w Sadurkach i Kaniach to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki będą pozbawione barier architektonicznych oraz zostaną wyposażone w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowano ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.

Na dworcach zaimplementowano również szereg rozwiązań proekologicznych. W obiektach, w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej, zaprojektowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą,  natomiast na dachach każdego z dworców przewidziano zamontowanie 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynkach zostaną zainstalowane nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe. Budynki zostaną wyposażone w system PSIM (Physical Security Information Management), a więc w sprzęt i oprogramowanie umożliwiające integrację i zdalne zarządzanie systemami oraz nadzorujące prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów.

Wraz z przebudową dworców zmieni się ich bezpośrednie otoczenie. Przy dworcu w Kaniach pojawi się 8 miejsc parkingowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami. Uporządkowane zostaną tereny zielone, a także ułożona zostanie nowa nawierzchnia chodników. Z kolei przy dworcu w Sadurkach miejsc parkingowych będzie 11, w tym dwa przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno dla rodzin z dziećmi. Tu również powstaną nowe chodniki i uporządkowana zostanie zieleń.

Budowa nowych dworców w Kaniach i Sadurkach jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,66 mln zł brutto i 4,56 mln zł brutto. Są one dofinansowane z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin udostępnienia nowych dworców podróżnym to pierwsza połowa 2021 roku. Wykonawcą tych inwestycji jest konsorcjum firm Heli-Factor Sp. z o.o. i Merx Sp z o.o.

Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie lubelskim obejmuje łącznie jedenaście inwestycji.

 

Wizualizacja dworca Sadurki
Wizualizacja dworca Kanie