Debaty Infrastruktura Wiadomości

Prezes Mamiński: “Mamy przygotowaną kolejną grupę 100 dworców, które będziemy chcieli niezwłocznie modernizować”

Prezes Mamiński: “Mamy przygotowaną kolejną grupę 100 dworców, które będziemy chcieli niezwłocznie modernizować” Fot. NaKolei.pl

Główne nasze hasło to przyszłość i perspektywy. Dziś patrząc na polską kolej możemy powiedzieć: to ta gałąź gospodarki narodowej, która staje się jedną z głównych sił napędowych całej polskiej gospodarki- powiedział podczas I Kongresu Rozwoju Kolei Krzysztof Mamiński, prezes Zarządu PKP S.A.

Czym charakteryzuje się dzisiejsza kolej? Zdaniem Mamińskiego to tysiące kilometrów linii kolejowych, rewitalizowanych i modernizowanych przez Polskie Linie Kolejowe, a także 200 zmodernizowanych dworców.

Dziś mogę powiedzieć, że o ile znajdą się jeszcze w tej perspektywie środki finansowe, to mamy przygotowaną kolejną grupę 100 dworców, które będziemy chcieli niezwłocznie modernizować. To dworce dla pasażera, to kolej dla pasażera- mówił prezes PKP S.A.

Mamiński stwierdził, że przez wiele lat kolej była postrzegana jako instytucja, która pracuje sama dla siebie.

Od trzech lat odwróciliśmy tę filozofię. Kolej jest dla pasażera, dla klienta, kolej jest dla Rzeczypospolitej. Perspektywy są dobre, bo rząd stawia zadania i przewiduje na to środki- mówił.

Prezes odniósł się również do Wspólnego Biletu, który zaczął funkcjonować od 9 grudnia 2018 roku.

Dziś możemy powiedzieć, że Wspólny Bilet na terenie Rzeczpospolitej jako oferta wszystkich przewoźników pasażerskich jest dostępny. To jest jedyny produkt w Europie, nikt inny go nie ma i taka jest prawda- zauważył.

Mamiński podkreślił również, że kolej uczestniczy w programach rządowych, począwszy od Dostępności +, bo modernizowane dworce są przystosowane do obsługi wszystkich pasażerów, nie ma wykluczeń na polskich dworcach.

Uczestniczymy w programie Kolej+, aby zapewnić dostępność komunikacyjną, realizowaną przez kolej.  Realizujemy część programu Mieszkanie +, bo wiele gruntów kolejowych posiada potencjał, który może być wykorzystywany dla realizacji tego programu- stwierdził prezes PKP S.A.

Mamiński zwrócił również uwagę na wagę powstającego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Chcemy, ażeby CPK, którego istotnym elementem jest komponent kolejowy, rozwijał się. Z dużym zadowoleniem przyjęliśmy informacje, że nie będzie on dotyczył tylko segmentu pasażerskiego, ale również towarowego. PKP CARGO odzyskuje i umacnia pozycję drugiej kolei w ruchu towarowym w Europie. Intercity 7 mld przeznaczy na nowoczesny tabor, który będzie realizował dojazd z prędkościami 250 km/h po torach przygotowanych przez Polskie Linie Kolejowe- poinformował.

Działamy również w sferze odwrócenia tendencji atomizacji podmiotów kolejowych. Już w ubiegłym roku doszło do połączenia kilku spółek kolejowych, planujemy następne -dodał prezes Mamiński.