Strona główna » Wiadomości » Grupa PKP zamieni się w holding. Adamczyk: „Wierzę, że jego formuła będzie atrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP”

Grupa PKP zamieni się w holding. Adamczyk: „Wierzę, że jego formuła będzie atrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP”

Piotr Czartoryski-Sziler
Fot. NaKolei.pl

Do 2023 roku przeznaczymy ponad 100 mld zł na polską kolej. Blisko 9 tys. km torów zostanie zmodernizowanych, a prawie 200 dworców w całej Polsce zyska nowe przyjazne oblicze- mówił podczas I Kongresu Rozwoju Kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Adamczyk zadeklarował, że tabor, a więc wagony, elektryczne zespoły trakcyjne i lokomotywy PKP Intercity zostaną unowocześnione.

Dzięki naszym działaniom kolej staje się bardziej przyjazna dla pasażera. Inwestycje w tabor uwzględniają potrzebę osób niepełnosprawnych, o ograniczonej możliwości poruszania się, wpisują się zatem w program Dostępność +. Dzięki wieloletniemu programowi utrzymaniowemu Polskie Linie Kolejowe otrzymają odpowiednie środki na utrzymanie sieci kolejowych- zapewnił minister.

Jego zdaniem przez wiele lat brakowało strategicznego spojrzenia na utrzymanie sieci kolejowej, lecz dziś zmienia się to z korzyścią dla kolei i pasażerów.

Naszym celem jest kolej nowoczesna, komfortowa i punktualna. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat polska kolej była traktowana po macoszemu i tak było w rzeczywistości. Odwracamy to szkodliwe dla Polski myślenie- mówił.

W czasie swego wystąpienia minister podkreślił, że chce zakomunikować trzy ważne informacje dla sektora kolejowego w Polsce:

Po pierwsze budujemy holding Grupy PKP, proces jego tworzenia będzie wieloetapowy i w pełni zgodny z polskim i unijnym prawodawstwem. Polska kolej musi być przygotowana do konkurencji, jaką wymusi wdrożenie  IV pakietu kolejowego. Wierzę, że formuła holdingu Grupy PKP będzie atrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP, ale także innych spółek kolejowych. Holding Grupy PKP sprosta wyzwaniom, jakie niesie ze sobą budowa i obsługa CPK, tego jesteśmy pewni- zauważył Adamczyk.

Po drugie, zakończyliśmy proces uzgadniania zmian w rozporządzeniu dotyczącym warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Niebawem zostanie ono przeze mnie podpisane. Jest to ostatnia bariera prawna, która blokuje powstanie w Polsce kolei poruszających się z prędkością  do 250 km/h. Liczę na to, że Centralna Magistrala Kolejowa będzie pierwszą linią w Polsce, gdzie pojedziemy z taką prędkością- powiedział minister.

I dodał:

Po trzecie, do konsultacji publicznych trafi ustawa realizująca założenia programu Kolej+, który miałem zaszczyt wraz z panem premierem ogłaszać pod koniec ubiegłego roku. Jest on programem budowy i odbudowy połączeń kolejowych w wielu miastach. To wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. To także wymiar naszej determinacji, aby przezwyciężyć historyczne trudności. Mamy olbrzymią determinację, aby pociągi pojawiały się w Sokołowie Podlaskim, Myślenicach czy Jastrzębiu Zdroju- podkreślił szef resortu infrastruktury.

 

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x