Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Pracownicy PKP Intercity będą szkoleni przy wykorzystaniu technologii VR

Pracownicy PKP Intercity będą szkoleni przy wykorzystaniu technologii VR

Redakcja
Wagon Combo w prezentacii 360°

PKP Intercity testuje urządzenia do szkoleń VR w zakresie obsługi wind dla osób z niepełnosprawnością. Przewoźnik planuje wprowadzić jeszcze w tym roku udogodnienia w systemie sprzedaży biletów.

Obecnie, jak wskazuje Urząd Transportu Kolejowego, przewoźnicy kolejowi i zarządcy stacji mają obowiązek udzielenia pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu do/z pociągu. Pasażer może także uzyskać wsparcie przy przemieszczaniu się po terenie dworca.

Aby jednak tak się stało, pasażer bądź jego opiekun musi skontaktować się z przewoźnikiem bądź zarządcą z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Optymalny czas to co najmniej 48 godzin przed planowaną podróżą, jednak późniejsze zgłoszenie nie wyklucza udzielenia asysty.

Jak informowaliśmy na łamach NaKolei.pl, od przyszłego roku ma ulegnąć skróceniu czas na zgłoszenie podróży osoby z niepełnosprawnością. Jak stwierdził Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber, ma to nie być już 48 godzin, lecz 24.

Szkolenia dla pracowników

Pracownicy drużyn konduktorskich PKP Intercity przechodzą szkolenia z zakresu obsługi osób z niepełnosprawnością. Są to szkolenia coroczne, w wymiarze jednogodzinnym, natomiast odbywają się także takie, które obejmują obsługę wind w nowym lub zmodernizowanym taborze. Jak informuje Wiceminister Weber, w 2022 roku w ten sposób przeszkolono 600 pracowników.

Dodatkowo realizowane są szkolenia z obsługi wind z wykorzystaniem nowego lub modernizowanego taboru i w 2022 r. w ramach tych szkoleń przeszkolono w Spółce blisko 600 pracowników drużyn konduktorskich – informuje Wiceminister Rafał Weber.

Nowością ma być natomiast wykorzystanie technologii VR, czyli wirtualnej rzeczywistości.

Obecnie w Spółce realizowany jest projekt strategiczny „Analiza możliwości realizacji szkoleń z wykorzystaniem technologii VR w zakresie obsługi urządzeń wspomagających wsiadanie/wysiadanie OzN”, który jest już na zaawansowanym etapie – dodaje Weber.

W tym momencie PKP Intercity ma testować urządzenia do szkoleń VR wraz z wirtualnym otoczeniem odwzorowującym windy w pojazdach typu ED160 Flirt. Zaplanowane są pilotażowe szkolenia kandydatów na pracowników drużyn konduktorskich pozwalające na ocenę efektów szkolenia z wykorzystaniem technologii VR.

Zmiany w systemie sprzedaży biletów

Według Wiceministra Webera,  prace nad kompleksowym rozwiązaniem, które usprawni przyjmowanie i realizację zgłoszeń na przejazd pociągami PKP Intercity stanowią jeden z elementów rozwoju technologicznego kanałów sprzedaży przewoźnika.

Obecnie trwają równoległe prace nad modernizacją systemu internetowej sprzedaży biletów, a także nad aplikacją sprzedażową na urządzenia mobilne. Docelowo oba te systemy będą zawierać udogodnienia i usprawnienia skierowane do osób z niepełnosprawnościami. Po wprowadzeniu aplikacji mobilnej zgłoszenia na przejazdy będą przyjmowane również w aplikacji w dedykowanym module – informuje R. Weber.

Planowane jest wprowadzenie przyjmowania zgłoszeń na przejazdy od razu po zakupie biletu w systemie sprzedażowym. Możliwe rozwiązania w tym zakresie są aktualnie analizowane, a możliwość ich wdrożenia jest uzależniona od pozostałych prac prowadzonych w obu systemach.

Obecnie formularz zgłoszeniowy dla osób z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej możliwości poruszania się znajduje się na stronie internetowej Intercity.pl. Na stronie znajduje się również dedykowana wyszukiwarka, w której prezentowane będą udogodnienia dla tych osób na poszczególnych stacjach wyjazdu i przyjazdu. Dodatkowe prace dot. usprawnienia działania tych systemów są planowane do zakończenia jeszcze w 2022 r – dodaje Wiceminister.

Podobne artykuły