Szynobus POLREGIO SA109-009 powrócił do Chojnic po naprawie. Jednostka w 2017 roku została poważnie uszkodzona podczas zderzenia ze śmieciarką.
Szynobus należący do POLREGIO 23 października 2017 roku obsługiwał relację Chojnice – Piła, tego dnia doszło do poważnego wypadku w wyniku, którego do szpitala trafiło 15 osób. Kierowca śmieciarki wjechał wprost pod nadjeżdżającą spalinową jednostkę. Uszkodzenia pojazdu okazały się na tyle duże, że biegli po oględzinach ocenili, że nie opłaca się naprawiać szynobusu, a więc według nich powinien zostać zezłomowany.
W połowie 2019 roku SA109-009 miał zmienić właściciela. Wtedy to 12-letni pojazd został wystawiony na aukcję, gdzie widniała cena wywoławcza 520 tysięcy złotych netto. Co ciekawe wtedy jednostka miała ponad 286 tys. km przebiegu. Dzięki ogłoszeniu przetargu na sprzedaż mogliśmy poznać listę uszkodzonych elementów.
W 2020 roku POLREGIO ogłosiło przetarg na naprawę SA109-009, gdzie pojawiały się wątpliwości, czy ktoś zgłosi swoją ofertę w przetargu. Realizacja naprawy była utrudniona z uwagi na fakt, jak duże to były zniszczenia, a ponadto producent (tym samym serwisant) tego pojazdu już od dawna nie istnieje (Kolzam).
Jednak wyzwania naprawy P5 podjął się Serwis Pojazdów Szynowych ASO Piotr Mieczkowski, który 16 stycznia dostarczył naprawioną jednostkę SA109 do zakładu POLREGIO w Chojnicach. Pojazd zyskał nowe wnętrze w przedziale pasażerskim, który wyposażono w fotele znane z pojazdów SA139. Ponadto wykonano nowe pulpity maszynisty oraz odtworzono rozbitą kabinę.
Co było do naprawy?
Człon A: nr EVN 95 51 2710 034-0
- Popękana szyba czołowa,
- Rozbite czoło SA,
- Brak poszycia lewego boku kabiny,
- Zniszczone reflektory przednie,
- Zerwany lewy zderzak,
- Zniszczony zbiornik oleju hydrostatyki,
- Zerwany hak cięgłowy,
- Zerwany przedni alternator,
- Brak sprężarki klimatyzacji.
- Brak ramy do mocowania urządzeń pomocniczych,
- Brak wsporników czołowych,
- Zbita szyba boczna kabiny (prawa),
- Lewy bok kabiny wyrwany,
- Brak kurka i węża przewodu głównego,
- Uszkodzenia silnika spalinowego,
- Zerwana chłodnica z wentylatora i pompa hydrostatyki,
- Uszkodzony wymiennik ciepła,
- Zniszczona obudowa filtra powietrza,
- Uszkodzony kolektor wydechowy,
- Pogięte zgarniacze szynowe,
- Uszkodzone syfony oraz rury piaskowe,
- Zerwane i uszkodzone amortyzatory poziome i pionowe,
- Uszkodzony wał napędu przekładni nawrotnej,
- Zgięte ramię reakcyjne trawerzy na I i II zestawie kołowym,
- Zerwane zabezpieczenia ramion reakcyjnych,
- Zerwana rura doboru wody,
- Zerwana rozetka elektryczna,
- Pogięte zbiorniki powietrza,
- Przecięte przewody między członami: ENTE, elektryczne, powietrzne,
- Zerwany łącznik Hibnera między członami,
- Pogięte ściany między członami A i B,
- Zerwane połączenia górne między członami,
- Pogięte poszycie boczne członu,
- Brak drzwiczek zbiornika piasku,
- Zbite trzy szyby pakietowe,
- Pogięte drzwi wejściowe – strona lewa,
- Brak lewego lusterka ze wspornikiem,
- Pozrywane drzwi szafy pneumatycznej,
- Zerwane i uszkodzone osłony zbiorników powietrznych oraz połączenia członów wewnątrz SA,
- Zerwane poręcze w przedziałach pasażerskich,
- Uszkodzone siedzenia w przedziale pasażerskim,
- Uszkodzona szafa elektryczna prawa i lewa,
- Uszkodzony pulpit i przesunięty do środka pojazdu,
- Uszkodzone INTELO,
- Uszkodzony fotel maszynisty,
- Przesunięta podłoga w kabinie do środka pojazdu,
Człon B: nr EVN 95 51 2710 035-7
- Zerwana roleta szyby czołowej,
- Spękania sufitu prawa strona,
- Uszkodzony pojemnik na śmieci,
- Zerwane mocowania osłony plexi,
- Zerwane poręcze w przedziałach,
- Zerwany pomost między przedziałami,
- Zerwana obudowa szafy pneumatycznej,
- Oberwana osłona sufitowa zbiorników powietrznych,
- Pogięty główny zbiornik paliwa,
- Brak czujnika SHP lewa strona,
- Przegięta chłodnica powietrza,
- Przegięty zgarniacz torowy prawy,
- Oberwana rura wodna przy silniku spalinowym,
- Uszkodzona obudowa czołowa i prawa strona kabiny,
- Oberwane zabezpieczenia półwózków,
- Zbite szyby drzwi dwie sztuki lewa strona,
- Zbite szyby pakietowe trzy sztuki.