NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Pociągiem z Lublina do Warszawy w 90 minut dopiero w 2027 roku

Pociągiem z Lublina do Warszawy w 90 minut dopiero w 2027 roku

Redakcja
Fot. M. Dąbrowski

W zeszłym roku udało się zakończyć inwestycję modernizacji odcinka linii kolejowej nr 7 z Otwocka do Nałęczowa. Najszybsze pociągi miedzy Warszawą a Lublinem jadą niecałe 2 godziny. Ma być półtorej, ale to dopiero za 5 lat.

Już od kilku dobrych lat wskazuję się jako cel, że podróż pociągiem miedzy Warszawą a Lublinem zajmie około 90 minut. W zeszłym roku krokiem milowym było zakończenie inwestycji modernizacji 277 kilometrów torów na odcinku linii kolejowej nr 7 z Otwocka do Nałęczowa. Był to dopiero I etap prac na szlaku między Warszawą a Lublinem. Aby pociągi przyśpieszyły potrzebna jest jeszcze modernizacja odcinka z Warszawy do Otwocka.

Modernizacja linii kolejowej nr 7 została podzielona na etap I (Otwock – Lublin) i etap II (Warszawa Wschodnia – Otwock). W ramach etapu I zakończono zasadnicze roboty torowe i sieciowe i obecnie uzyskiwane są certyfikaty (WE) podsystemów strukturalnych oraz zezwolenia na dopuszczenie tych podsystemów do eksploatacji ze strony Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, natomiast trwają jeszcze prace związane z budową na tej linii Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) w zakresie ETCS (systemu sterowania pociągiem) – informuje Andrzej Bittel, Wiceminister Infrastruktury.

W sierpniu 2021 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę wartą 400 mln zł na przebudowę odcinka Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer. Wykonawcą inwestycji jest firma Trakcja.

W ramach etapu II obecnie trwają prace pomiędzy Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer, których zakończenie planowane jest do końca 2023 roku, natomiast w 2024 roku planowane jest uzyskanie stosownych dopuszczeń do eksploatacji wydawanych przez Prezesa UTK – tłumaczy Bittel.

Następnie według informacji Wiceministra, odcinek Warszawa Wawer – Otwock jest wpisany do realizacji w ramach perspektywy finansowej 2021 – 2027. Zakończenie robót na tym odcinku planowane jest do końca 2026 roku.

Uwzględniając czas na wydanie zezwolenia na dopuszczenie podsystemów do eksploatacji przez Prezesa UTK, wprowadzenie prędkości docelowej na ostatnim odcinku będzie możliwe przy czerwcowej korekcie rozkładu jazdy w 2027 r. – twierdzi Wiceminister Bittel.

Inwestycja warta około 5,5 mld zł

Jak informuje Wiceminister Bittel dotychczasowe inwestycje dot. odcinka Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer i Otwock – Lublin to koszt rzędu 4,1 mld zł. Jeżeli chodzi natomiast o odcinek Warszawa – Wawer to według szacunków Ministerstwa, będzie to już koszt rzędu około 1,36 mld zł.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności