PKP Intercity, polski przewoźnik kolejowy, ogłosił podpisanie umowy z Newag S.A. na dostawę 46 nowych lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. Według warunków umowy, dostawa wszystkich pojazdów ma nastąpić nie później niż 26 miesięcy od dnia jej zawarcia, z pierwszymi lokomotywami planowanymi do wprowadzenia na tory w 2024 roku.
Te nowe lokomotywy mają być dostosowane do prędkości 160 km/h i zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego, diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, monitoring, systemy sterowania drzwiami oraz GPS i łączność pokład/ziemia. Po realizacji kontraktu, w parku taborowym PKP Intercity znajdzie się łącznie 96 lokomotyw od tego producenta, zwiększając ich zdolność do obsługi szybkich połączeń krajowych.
Dodatkowo, w ramach umowy, Newag S.A. zapewni utrzymanie lokomotyw do pierwszej naprawy na czwartym poziomie utrzymania. PKP Intercity przeznaczyło na realizację projektu kwotę 1 173 469 200,00 zł brutto.
Oprócz tej umowy, PKP Intercity i Newag mają historię współpracy, w tym realizację projektów takich jak dostawa lokomotyw wielosystemowych Griffin oraz serii EU160 Griffin, z których ostatnie pojazdy zostały dostarczone w 2020 roku. Współpraca ta jest kontynuowana, co widać w ostatnim kontrakcie na 20 dodatkowych lokomotyw elektrycznych Griffin, z których pierwsza została odebrana w grudniu bieżącego roku.
Korzystając z możliwości rozmów kuluarowych, zapytaliśmy Wiceprezesa Intercity, Tomasz Gontarza czy ostatnie fakty i doniesienia związane z Newagiem, miały jakiś wpływ na współpracę pomiędzy firmami i czy trzeba było wprowadzać jakieś nowe zapisy do przygotowywanych umów. Na łamach nakolei.pl pisaliśmy o eskalacji konfliktu na linii Newag a grupa Dragon Sector, a także o tym, że UOKiK bada zarzuty wobec nowosądeckiej firmy.
Oczywiście, okoliczności znane są kierownictwu Intercity, uzyskaliśmy jednak zapewnienie że długoletnia współpraca zaowocowała również tym, że zawierane umowy są przygotowywane z najwyższą dbałością o interes prawny i ekonomiczny Intercity i mogłyby być bezpiecznie zawierane nie tylko z Newagiem, ale każdą inną firmą.