PKP Intercity realizuje ambitną strategię taborową wartą 24,5 mld zł. Strategia ma zostać zrealizowana do 2030 roku. Najbliższe lata powinny charakteryzować się tym, że przewoźnik będzie rozstrzygał kolejne przetargi i podpisywał umowy. Poznaliśmy plany przewoźnika na najbliższe lata.
Na początku 2022 roku PKP Intercity poinformowało, że zwiększy nakłady inwestycyjne, które zostaną wydatkowane do 2030 roku. Początkowo zakładano, że na inwestycje przeznaczone zostanie 19 mld zł, ostatecznie zwiększono kwotę do 27 mld zł, z czego 24,5 mld zostanie przeznaczone na inwestycje taborowe.
PKP Intercity w ramach swojej strategii chce kupić nowe wagony, lokomotywy, EZT-y, push-pulle, dwunapędowe jednostki i oczywiście zmodernizować dotychczas eksploatowane wagony, lokomotywy i EZT-y – więcej informacji.
To są plany długoterminowe, bo mają zostać zakontraktowane do 2030 roku. Jednak PKP Intercity stawia sobie mniejsze, kamienie milowe, które są konieczne do osiągnięcia głównego celu. Poznaliśmy plany przewoźnika na nadchodzący 2023 rok. Informacje na ten temat przekazał Wiceminister Rafał Weber.
Ja podaje Spółka, do końca 2023 r. PKP Intercity S.A. planuje zakupić/zmodernizować 152 wagony pasażerskie, 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 10 lokomotyw spalinowych i elektrycznych – poinformował Wiceminister Infrastruktury, Rafał Weber.
Dla jasności. Wszystko wskazuje na to, że w powyższej odpowiedzi, nie chodzi o „zakupienie, czy zmodernizowanie”, lecz o odebranie zakupionych bądź już po modernizacji wagonów, EZT-ów itd. Chodzi więc tutaj o dostawy ostatnich zmodernizowanych ED74 oraz nowych Flirtów. Chodzi też prawdopodobnie o domknięcie kontraktu z CZ Loko na dostawę lokomotyw manewrowych oraz rozpoczęcie dostaw wielosystemowych lokomotyw, które pierwsze powinny trafić z Newagu do PKP Intercity w 2023 roku.
Natomiast do końca 2025 planuje zakupić/zmodernizować kolejnych: 295 wagonów pasażerskich, 4 ezt i 91 lokomotyw spalinowych i elektrycznych – dodał Rafał Weber.
Tutaj warto wskazać, że przetarg na zakup 300 wagonów (z opcją na domówienie 150) powinien wkrótce zostać rozstrzygnięty. W ramach tego przetargu PKP Intercity oczekuje dostaw nowych wagonów dopiero w 2025 roku.
EP09 do modernizacji? EP07 nie na 160 km/h
W odpowiedzi na interpelację czytamy także, że w latach 2024-2030 lokomotywy EP09 wraz z osiągnięciem przebiegu międzynaprawczego będą kwalifikować się do wykonania naprawy P5.
Jak podaje Spółka, lokomotywy serii EP09 będą w latach 2024-2030 wraz z osiągnięciem przebiegu międzynaprawczego kwalifikować się do naprawy głównej P5 – poinformował R. Weber odpowiadając na pytanie Posła Jarosa dot. kiedy EP09 zostaną wycofane z ruchu i zostaną zastąpione nowoczesnymi pojazdami.
Jak poinformował Wiceminister Infrastruktury, łącznie w najbliższych latach PKP Intercity planuje zakupić 118 lokomotyw elektrycznych na 160 km/h, które będą miały zamontowany pokładowy system ETCS.
W odpowiedzi na interpelację pojawiła się także ciekawa informacja, z której wynika że PKP Intercity ostatecznie porzuciło pomysł modernizacji lokomotyw EU/EP07 dostosowując je do prędkości 160 km/h. Taki pomysł był żywy w 2020 roku, kiedy to już nawet wybrano wykonawcę modernizacji (Olkol) i podpisano z nim umowę. Ostatecznie Olkol zbankrutował.
Wiele osób było przeciwnych modernizacji EP07, pamiętając jeszcze wtedy niedawny wypadek pociągu Hetman, pod który wjechał samochód ciężarowy. Maszynista w ciężkim stanie trafił do szpitala – więcej informacji. Maszynista prowadził pociąg obsługiwany przez lokomotywę EP07, która bardzo źle zniosła zderzenie z pojazdem na przejeździe kolejowo-drogowym.
Ostatecznie PKP Intercity chce stawiać na nowy tabor, a nie na przysłowiowe „pudrowanie trupa”. Stąd też decyzja o zakupie 118 nowych lokomotyw w najbliższych latach, a także jak czytamy w odpowiedzi na interpelację, do 2028 roku PKP Intercity planuje kupić 110 lokomotyw wielosystemowych, które byłyby dostosowane do eksploatacji przy min. prędkości 200 km/h i oczywiście były wyposażone w system ETCS.