Strona główna » Wiadomości » Tabor » Będzie więcej pieniędzy na nowy tabor dla PKP Intercity! Pierwsze przetargi już niebawem. Powstaną trzy kategorie pociągów

Będzie więcej pieniędzy na nowy tabor dla PKP Intercity! Pierwsze przetargi już niebawem. Powstaną trzy kategorie pociągów

Redakcja

Pod koniec 2020 roku PKP Intercity podpisało umowę PSC z Ministerstwem Infrastruktury, w tym czasie przedstawiono plan inwestycyjny w tabor wart 19 mld zł. Teraz przewoźnik poinformował o aktualizacji swojej strategii. Będzie to łącznie 27 mld zł inwestycji.

PKP Intercity zwiększy nakłady na inwestycje, które zostaną wydatkowane do 2030 roku. Pod koniec 2020 roku wskazywano, że PKP Intercity przeznaczy na inwestycje przede wszystkim w tabor 19 mld zł. Zdecydowano się jednak wprowadzić aktualizację strategii i zwiększono planowaną kwotę z 19 mld do 27 mld zł. Z całej tej kwoty 24,5 mld zł zostanie przeznaczone na inwestycje w tabor kolejowy, natomiast 2,6 mld zł na budowę i rozbudowę stacji postojowych dla taboru dalekobieżnego przewoźnika.

Od kilku lat kolej w Polsce przeżywa renesans. Rozwój ten przyspieszy jeszcze bardziej dzięki kolejnym miliardom złotych, które wykorzystane zostaną na inwestycje na kolei. PKP Intercity aktualizuje swoją strategię rozwoju i inwestycji do 2030 roku, aby stać się chętnie wybieranym przez klientów, ekologicznym przewoźnikiem dalekobieżnym numer jeden w Polsce. W ten sposób zapewnione zostaną bezpieczne, komfortowe, przewidywalne i dostępne podróże oraz wysokiej jakości, nowoczesne usługi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wskazano, że do 2030 roku PKP Intercity kupi:

  • 926 nowych wagonów
  • 162 lokomotyw elektrycznych, w tym wielosystemowych
  • 45 wielosystemowych elektrycznych do obsługi składów typu push-pull
  • 35 elektrycznych zespołów trakcyjnych
  • 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych
  • 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych

Ponadto do modernizacji ma pójść:

  • 1,5 tys. wagonów
  • 87 elektrowozów
  • 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych

To jest wzrost z 19 mld do 27 mld zł. W 2020 roku, kiedy podpisywaliśmy umowę PSC na 21 miliardów już pojawiła się przestrzeń, aby pomyśleć o jej aktualizacji. Przeprowadziliśmy dokładną analizę o ile więcej możemy zwiększyć finansowanie Spółki – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. – Postawiliśmy na innowacyjność, nowoczesność i na jakość. Dlatego też podjęliśmy decyzję o zmianie strategii – dodał.

Jak zaznacza Prezes PKP Intercity lokomotywy wielosystemowe będą kupowane z myślą o wyjechaniu na europejskie tory.

Jestem przekonany, że PKP Intercity wyjedzie nawet na szlaki poza granice naszego kraju w ramach IV Pakietu Kolejowego – mówił na początku konferencji Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

PKP Intercity także planuje zakup hybrydowych lokomotyw, z myślą o szlakach niezelektryfikowanych. Jak poinformował Prezes Zarządu PKP Intercity – jest decyzja na ten produkt w Dzienniku Ustaw UE, tym samym wkrótce przewoźnik rozpocznie procedurę przetargową.

PKP Intercity stanowi przykład tego, jak powinna być realizowana misja publiczna, a także jak rząd Prawa i Sprawiedliwości podchodzi do działalności spółek Skarbu Państwa. Staramy się, by były one motorem napędowym całej polskiej gospodarki. Nasz narodowy przewoźnik rozszerza swój ambitny program rozwoju, aby jak najlepiej odpowiedzieć na społeczne potrzeby i zmieniające się realia rynkowe, przyspieszając jednocześnie rozwój kolei jako najbardziej przyjaznego środowisku środka transportu publicznego. Nowoczesna, ekologiczna kolej jest wspólnym interesem nas wszystkich. Miliardy złotych na inwestycje to impuls rozwojowy dla dziesiątek polskich firm, z którymi współpracuje przewoźnik. To także kolejne, stabilne miejsca pracy dla polskich rodzin. A przede wszystkim to korzyść dla nas wszystkich, pasażerów, ponieważ już za kilka lat będziemy korzystać wyłącznie z nowoczesnych pociągów, a jakość usług będzie jeszcze wyższa niż obecnie – wyjaśnia Maciej Małecki, Sekretarz Stanu
w Ministerstwie.

Nowoczesny, rozbudowany park taborowy

W efekcie wielomiliardowych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11% więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47% więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18% więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).

Od kilku lat jesteśmy świadkami systematycznego przyspieszenia rozwoju polskiej kolei. Rozszerzenie strategii inwestycyjnej PKP Intercity to następny duży krok w kierunku stworzenia w Polsce nowoczesnej, innowacyjnej kolei, która stanie się podstawowym środkiem transportu dla kolejnych milionów Polaków. Inwestowanie w kolej to także naturalna strategia ułatwiająca osiąganie celów klimatycznych i sprostaniu innym wyzwaniom związanym z ochroną środowiska – zapewnia Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.

Wysoki i jednolity standard podróży

PKP Intercity dąży do standaryzacji usług i oferty tak, aby w pespektywie 2030 roku móc zaproponować pasażerom wysoki standard podróży. Normą we wszystkich pociągach PKP Intercity ma być m.in. klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do usługi gastronomicznej, możliwość skorzystania z wi-fi oraz platformy multimedialnej, ułatwienie dostępu dla osób
z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się, miejsca specjalne dla opiekunów z dziećmi oraz miejsca do przewozu rowerów.

Potężne inwestycje w nowoczesny tabor pozwolą zaproponować naszym pasażerom wysoki, przewidywalny standard podróżowania. Bezpieczne i ekologiczne przejazdy koleją będą coraz szybsze i wygodniejsze. Spójna sieć transportowa zagwarantuje zaś stabilną, przejrzystą ofertę. Mamy opracowany precyzyjny plan rozwoju, który sprawi, że kolejne miliony Polaków będą wybierać pociąg do podróżowania po kraju i za granicę – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Coraz więcej pociągów na torach

W perspektywie 2030 roku PKP Intercity planuje zapewnić pasażerom przejrzysty, powtarzalny rozkład jazdy, który zapewni stabilną i przewidywalną ofertę. Optymalna siatka połączeń stworzy spójną sieć transportową dla całego kraju, dostosowaną do potrzeb pasażerów oraz rytmu dobowej aktywności społeczeństwa. Jej rozwój jest również elementem walki
z wykluczeniem transportowym, dzięki czemu zwiększy się dostępność komunikacyjna Polaków z mniejszych ośrodków miejskich. Plany przewoźnika zakładają również rozszerzenie oferty połączeń międzynarodowych w kierunkach zachodnim, południowym oraz wschodnim. W efekcie, według szacunków, w 2030 roku PKP Intercity będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie i przewiezie ponad 88 mln pasażerów.

Prosty i szybki zakup biletów

W osiągnięciu takiej liczby podróżnych pomoże systematyczne upraszczanie zakupu biletów. W ciągu kilku najbliższych lat PKP Intercity planuje m.in. wprowadzić nowoczesny system sprzedaży biletów, uruchomić program lojalnościowy, wprowadzić nowoczesną aplikację mobilną, a także dalej rozwijać zdalne kanały sprzedaży. Planowanie podróży będzie coraz łatwiejsze również dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się. Do ich potrzeb zostaną dostosowane biletomaty, system sprzedaży e-IC oraz aplikacja mobilna. Dodatkowo wdrożona zostanie statyczna i dynamiczna informacja pasażerska.

2,6 mld zł w inwestycje infrastrukturalne

PKP Intercity planuje zainwestować 2,6 mld zł w nowoczesne, przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne na terenie całej Polski. Ma to pozwolić na zwiększenie jakości usług realizowanych przez przewoźnika.

Będą trzy kategorie połączeń

Docelowo PKP Intercity planuje oferować pasażerom podróże w ramach trzech kategorii: ekonomicznej, średniej oraz wysokiej.

Pociągi kategorii wysokiej zapewnią połączenia między największymi miastami (wydłużane sezonowo do popularnych miejscowości turystycznych) i z najkrótszym czasem przejazdu (szybszym od samochodu i konkurencyjnym wobec samolotu). Połączenia będą obsługiwane pojazdami EZT, mogącymi jeździć z prędkością maksymalną 250 km/h.

Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Ta kategoria będzie obsługiwana przez klasyczne składy wagonowe o maksymalnej prędkości 200 km/h.

Pociągami kategorii ekonomicznej będzie można podróżować pomiędzy głównymi aglomeracjami z zatrzymaniami w mniejszych miastach i miejscowościach. W tej kategorii pasażerowie będą mogli korzystać z elektrycznych zespołów trakcyjnych, hybrydowych zespołów trakcyjnych, składów typu push-pull oraz klasycznych składów wagonowych, które będą jeździć z maksymalną prędkością 200 km/h.

 

Podobne artykuły