Więcej czasu na oferty w przetargu dotyczącym dostarczenia, zabudowy i uruchomienia oraz wdrożenia do eksploatacji pokładowych urządzeń ERTMS/ETCS poziomu 1 i 2 z wersją Baseline 3.4.0 lub nowszą wraz z systemem GSM-R na 10 lokomotywach typu SIEMENS ES64 U4 „Husarz” wraz z usługami utrzymania.
PKP Intercity zmieniły termin składania ofert w postępowaniu z 14 lutego 2022 r. na 24 marca 2022 r. Skutkowało to również zmianą terminu związania oferentem złożoną ofertą, z 14 maja 2022 r. na 21 czerwca 2022 r.
Przedmiotem zamówienia jest nie tylko dostarczenie, zabudowa, uruchomienie oraz wdrożenie do eksploatacji pokładowych Urządzeń ETCS poziomu 1 i 2 z wersją Baseline 3.4.0 lub nowszą wraz z systemem GSM-R na 10 lokomotywach typu SIEMENS ES64 U4 „Husarz” eksploatowanych przez PKP Intercity, ale również usługa utrzymania w zakresie wszystkich wymaganych czynności przeglądowych w okresie 36 miesięcy dla wszystkich lokomotyw.
Dostarczenie i uruchomienie ETCS w lokomotywach powinno nastąpić w terminie nie dłuższym niż 24 miesiące od dnia zawarcia umowy.
Przewoźnik wymaga także udzielenia 36-miesięcznej gwarancji jakości i rękojmi, w tym na oprogramowanie i dokumentację. W ramach gwarancji jakości oraz rękojmi Wykonawca będzie usuwał awarie, usterki i wady systemowe, które ujawniły się w przedmiocie umowy w okresie gwarancji lub rękojmi.
O udzielenie zamówienia może ubiegać się wykonawca, który posiada zdolność techniczną i zawodową. PKP Intercity uzna, ten warunek za spełniony w przypadku wykazania przez oferenta, że w okresie ostatnich 5 lat liczonych wstecz od dnia, w którym upływa termin składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, zabudował oraz uruchomił urządzenia pokładowe ERTMS/ETCS poziomu 2 i uzyskał ich dopuszczenie do eksploatacji na co najmniej 5 pojazdach trakcyjnych. Natomiast przewoźnik przewidział jedno kryterium wyboru oferty, którym jest cena.
Kolejna próba
Warto przypomnieć, że to już kolejna próba znalezienia wykonawcy, który doposaży wyprodukowane przez Siemensa lokomotywy. To pozwoliłoby na podniesienie rozkładowych prędkości pociągów, które te lokomotywy prowadzą. Dziś mogą one kursować 160 km/h, po montażu urządzeń ETCS wzrosłaby ona do 200 km/h, na liniach kolejowych, wyposażonych w systemy ERTMS. Żadna z poprzednich prób znalezienia wykonawcy przedmiotowych prac nie zakończyła się jednak sukcesem.
Europejski System Sterowania Pociągiem – ETCS (European Train Control System) zapewnia realizację sygnalizacji kabinowej i ciągłą kontrolę pracy maszynisty. Ideą tego systemu jest zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów.
Obecnie „Huszarze” prowadzą pociągi kursujące z Polski do Niemiec.