VII Kongres Rozwoju Kolei
Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

PKP budują kolejne dworce systemowe [WIZUALIZACJE]

PKP budują kolejne dworce systemowe [WIZUALIZACJE] Mat. PKP S.A.

Nowoczesne, dostosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych i nastawione na ekologię – takie będą nowe dworce kolejowe w Nowym Tomyślu (woj. wielkopolskie) i Wasilkowie (woj. podlaskie). To kolejne z około 40 tego typu obiektów, które powstaną w ramach realizowanego przez PKP S.A. Programu Inwestycji Dworcowych.

Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A. zakładający zaprojektowanie i budowę niewielkich oraz nowoczesnych dworców kolejowych dostosowanych do lokalnych potrzeb. Dzięki działaniom kolejowej spółki już w przyszłym roku pierwszy taki obiekt pojawi się w województwie wielkopolskim. Dworzec w Nowym Tomyślu, którego budowa rozpoczęła się we wrześniu br., powstanie w nowym miejscu. Obiekt zostanie zlokalizowany bliżej przejścia podziemnego prowadzącego na perony, dzięki czemu podróżni będą mogli szybciej dotrzeć do pociągów. W nowym budynku znajdą się przeszklona poczekalnia, pomieszczenie kasy biletowej i toalety. Po obu stronach dworca pojawią się stojaki na rowery – łącznie na 26 jednośladów – oraz stacja naprawcza. Zagospodarowany zostanie teren przed obiektem – zamontowane zostaną elementy małej architektury, m.in. ławki i kosze. W ramach realizowanej równolegle inwestycji miejskiej powstaną nowy układ drogowy, miejsca parkingowe oraz pętla autobusowa. W przyszłości dworzec będzie stanowił element funkcjonalnego węzła przesiadkowego.

Mniejszym obiektem będzie dworzec w Wasilkowie na Podlasiu, gdzie PKP S.A. właśnie przekazały wykonawcy plac budowy. Przyszły budynek również powstanie w nowej lokalizacji. Na dworcu znajdą się poczekalnia i ogólnodostępne toalety. Pod obszerną wiatą umiejscowione zostaną biletomaty. Przewidziano tam również miejsce pod bankomat i paczkomat. W ramach zagospodarowania terenu przed dworcem wykonawca zamontuje obiekty małej architektury (kosze, gablotę informacyjną, ławki) oraz 13 stojaków na rowery ze stacją naprawczą. Pojawi się także 8 miejsc parkingowych.

Rok 2020 był trudny i pełen wyzwań. Trwająca epidemia nie zatrzymała jednak polskich inwestycji kolejowych i drogowych. Budujemy nowe i modernizujemy istniejące dworce. Budujemy  i przebudowujemy stacje i linie kolejowe. Unowocześniamy tabor. Oddajemy kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Polska infrastruktura staje się coraz bardziej nowoczesna. Widać to na przykładzie Programu Inwestycji Dworcowych. W mijającym roku oddaliśmy do użytku 9 nowych  i zmodernizowanych dworców PKP. Przed nami kolejne dziesiątki takich inwestycji – m.in. w Nowym Tomyślu i Wasilkowie. Każda z takich inwestycji przybliża nas do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Inwestycje realizowane przez Grupę PKP przywracają dostępność komunikacyjną tam, gdzie jest ona szczególnie oczekiwana i gdzie brakowało jej niekiedy przez lata. Doskonałym przykładem rozumienia potrzeb mieszkańców mniejszych miast i miejscowości jest budowa i modernizacja dworców kolejowych. Obiekty w Wasilkowie i Nowym Tomyślu to nie pierwsze i, mam nadzieję, nie ostatnie budynki kolejowe na miarę obecnych czasów i oczekiwań podróżnych. Cieszę się, że PKP S.A. odpowiada na współczesne potrzeby polskich pasażerów oraz sprawia, że polska kolej zmienia się na naszych oczach w bardziej nowoczesną i dostępną dla wszystkich, także osób z ograniczoną mobilnością – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Charakterystyczną cechą IDS-ów są ekologiczne rozwiązania. Nie zabraknie ich również na dworcach w Nowym Tomyślu i Wasilkowie. Na dachach obu obiektów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne służące pozyskiwaniu energii słonecznej. Pojawi się także energooszczędne oświetlenie LED wraz z automatyką sterującą – dworce rozjaśnią się bardziej w momencie wjazdu pociągu na stację. Dodatkowo na dachu dworca w Nowym Tomyślu zamontowany zostanie system do odzysku wody deszczowej, który posłuży do spłukiwania toalet w budynku.

Oba obiekty zostaną także w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wśród rozwiązań, które pojawią się w budynkach, warto wskazać m.in. na ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a, pętle indukcyjne czy dotykowe schematy dworca. Do potrzeb osób o ograniczonej mobilności dostosowane zostaną również toalety. Dodatkowo na dworcu w Wasilkowie, wśród nowopowstałych miejsc parkingowych, jedno będzie przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.

Rozpoczęliśmy budowę kolejnych dworców systemowych według autorskiego projektu PKP S.A. Dzięki niewielkiej kubaturze nowe budynki są lepiej dostosowane do aktualnych potrzeb pasażerów. Tylko w tym roku przekonali się o tym mieszkańcy Czeremchy, Bielska Podlaskiego, Oświęcimia, Sędziszowa Małopolskiego i Nidzicy. Wkrótce do tego grona dołączą podróżni na dworcach w Dobczynie i Barchowie, gdzie niedawno rozpoczęły się prace budowlane, oraz pasażerowie korzystający właśnie ze stacji w Nowym Tomyślu i Wasilkowie – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Na nowych dworcach wzrośnie poziom bezpieczeństwa. W ramach inwestycji planowany jest montaż monitoringu. Pojawią się także systemy kontroli dostępu i zdalnego zamykania obiektów, a także system sygnalizacji włamania. Nad całością instalacji i urządzeń będą czuwały systemy BMS (Building Management System), które zaplanowano z myślą o optymalizacji zużycia energii elektrycznej i cieplnej. W obu budynkach pojawi się System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów. W poczekalniach podróżni będą mogli skorzystać z ogólnodostępnej sieci Wi-Fi.

Naszym priorytetem jest zapewnienie lepszego dostępu do kolei oraz bezpieczeństwa i komfortu podróży. Dzięki inwestowaniu środków krajowych i funduszy unijnych powstają nowe dworce kolejowe dostosowywane do potrzeb wszystkich pasażerów. Polskie dworce nie tylko pięknieją, ale też stają się przyjazne środowisku – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Koszt budowy dworca systemowego w Nowym Tomyślu wyniesie około 4,8 mln zł brutto, a w przypadku dworca w Wasilkowie – około 3,7 mln zł brutto. Obie inwestycje zostaną dofinansowane z udziałem funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie budowy dworca w Nowym Tomyślu planowane jest na I półrocze 2021 r. Finalizacja budowy dworca w Wasilkowie zakładana jest natomiast na II półrocze 2021 r. Obie inwestycje realizuje firma SKB S.A. w formule „projektuj i buduj”.

Nowy Tomyśl Mat. PKP S.A.
Nowy Tomyśl Mat. PKP S.A.
Nowy Tomyśl Mat. PKP S.A.
Wasików Mat. PKP S.A.
Wasików Mat. PKP S.A.
Wasików Mat. PKP S.A.
Wasików Mat. PKP S.A.
Wasików Mat. PKP S.A.
Nowy Tomyśl Mat. PKP S.A.
Nowy Tomyśl Mat. PKP S.A.