Strona główna » Wiadomości » Transport miejski » Pierwszy tramwaj Moderus Gamma już w Łodzi, kolejny jeszcze w tym miesiącu

Pierwszy tramwaj Moderus Gamma już w Łodzi, kolejny jeszcze w tym miesiącu

MM
fot. MPK Łódź

Od grudnia 2022 roku w Łodzi jest pierwszy z 30 zamówionych tramwajów Moderus Gamma. Wkrótce ma wyjechać na tory. Obecnie prowadzone są szkolenia dla pracowników MPK Łódź. Kolejne dostawy mają się odbyć zgodnie z harmonogramem, a kolejny może zostać przekazany już w lutym 2023 r.

1 grudnia do Łodzi dotarł tramwaj Moderus Gamma nr 1. Jest on pierwszym z trzydziestu zamówionych pojazdów z poznańskiej fabryki.  Pojazd jest już po badaniach homologacyjnych, a obecnie odbywają się szkolenia pracowników, którzy będą obsługiwać tramwaj. Jak przyznaje łódzki magistrat pojazd niedługo wyjedzie na tory.

Zakończył się szereg badań homologacyjnych, zweryfikowane zostały tym samym parametry dynamiczne pojazdu, jego wykonanie na zgodność z obowiązującymi przepisami, hałas generowany przez tramwaj czy też poziom emitowanych zakłóceń elektromagnetycznych. Kilkuset stronicowy raport z badań producent jeszcze w 2022 przekazał do Transportowego Dozoru Technicznego. Jednocześnie prowadzone są szkolenia dla instruktorów, motorniczych oraz obsługi technicznej w zakresie prowadzenia pojazdów, wykonywania przeglądów oraz postępowania w  sytuacjach awaryjnych. Szkolenia obejmują szczegółowe zagadnienia z zakresu budowy pojazdów i ich eksploatacji – mówi Agnieszka Kowalewska-Wójcik, dyrektorka Zarządu Inwestycji Miejskich.

Jak przyznaje przedstawiciel Modertransu, kolejne pojazdy będą dostarczane zgodnie z harmonogramem. Kolejny pojazd do Łodzi może trafić jeszcze w styczniu, a w następne w lutym.

– Kolejny tramwaj przyjedzie do Łodzi jeszcze w styczniu. Pozostałe dostawy będą realizowane zgodnie z harmonogramem, począwszy od lutego – zapewnia Maciej Kin z firmy Modertrans Poznań.

Dostarczony tramwaj to Moderus Gamma LF 06 AC. Jest to konstrukcja pięcioczłonowa, w ponad 80% niskopodłogowa,  zabudowana na czterech wózkach. Wszystkie wózki są napędowe, zamienne między sobą, a dwa skrajne obrotowe. Dzięki zastosowaniu wszystkich osi, które napędzają i hamują, uzyskane zostaną optymalne właściwości biegowe pojazdu, ze zdecydowanie mniejszą tendencją do generowania poślizgów. Do wnętrza pojazdu pasażerowie dostaną się przez 5 par dwuskrzydłowych drzwi. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, design wnętrza został wykonany w jasnych barwach, a oświetlenie w technologii ledowej.

Tramwaj jest wyposażony w rampę ułatwiającą wjazd wózkom inwalidzkim. W wydzielonej kabinie motorniczego znalazł się komfortowy fotel pneumatyczny. Najważniejsze elementy sterujące pojazd zostały zabudowane w dwóch podłokietnikach. Kabina jest klimatyzowana, warunki termiczne motorniczy ustawia samodzielnie, niezależnie od tych panujących w przedziale pasażerskim. Całkowita długość tramwaju to ponad 32 m.

Podobne artykuły