Województwo pomorskiego otrzymało dwie oferty w przetargu na dostawę dwóch sztuk fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym z opcją na 29 kolejnych. Obie są poza budżetem.
Oferty złożyli: Newag z ceną 69 987 000,00 zł brutto oraz PESA z ceną 104 919 000,00 zł brutto. Na sfinansowanie zamówienia podstawowego Zamawiający przeznaczył kwotę 55.350.000,00 zł brutto. Ceny dotyczą zamówienia podstawowego, tj. dwóch EZT-ów.
Przypomnijmy, że zamówienie obejmuje dwa typy pojazdów.
Typ 1 – Dostawa fabrycznie nowego jednego wieloczłonowego pojazdu kolejowego o napędzie elektrycznym z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie 10 sztuk EZT do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork – Gdańsk Główny, 131 Tczew – Smętowo, 202 Gdańsk Główny – Słupsk, 204 Malbork – Elbląg, 405 Słupsk – Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna – Iława – Olsztyn – Iława – Gdynia Główna.
Typ 2 – Dostawa fabrycznie nowego jednego wieloczłonowego pojazdu kolejowego o napędzie elektrycznym z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie 19 sztuk EZT do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Pojazdy będą obsługiwać połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii za pomocą zakupionych EZT.
W ogłoszeniu zamawiający informował także, że w przypadku pozyskania dodatkowych środków ze źródeł zewnętrznych (np. programy Unijne, programy ministerialne, środki z Funduszy państwowych) na realizację przedmiotu zamówienia przewiduje wykonanie przedmiotu zamówienia z ewentualnym zastosowaniem prawa opcji, zwiększającym przedmiot zamówienia o nie więcej niż 10 sztuk fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym typu 1 lub o nie więcej niż 19 sztuk fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych typu 2, pod warunkiem, że zaoferowana przez wykonawcę cena jednostkowa na dany typ pojazdu nie ulegnie zwiększeniu. Prawo opcji będzie przejawiać się tym, że zamawiający może zlecić dostawę do 10 kolejnych sztuk EZT typu 1 lub dostawę do 19 kolejnych sztuk EZT typu 2, pod warunkiem pozyskania środków finansowych, z tym zastrzeżeniem, że Wykonawcy nie przysługuje żadne roszczenie w stosunku do zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający z prawa opcji nie skorzysta.
Strategia taborowa
Zanim Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosił przetarg na zakup 2+29 w opcji EZT-ów, podobne postępowanie ogłosiła Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Przetarg SKM okazał się totalną porażką, przewoźnik chciał kupić jeden elektryczny zespół trakcyjny z opcją na 9 kolejnych. Nikt nie zainteresował się takim przetargiem, ale możemy się domyślać, że jeżeli znalazłby się jakiś wykonawca – to z pewnością cena za jednostkę byłaby jeszcze wyższa od tej, którą otrzymał UMWP.
Niektórzy producenci nawet nie zamierzają się przysłowiowo „pochylać” nad takimi przetargami. To zrozumiałe, ponieważ opłacalność dostawy 1-2 jednostek, skonfigurowanie ich pod danego klienta jest wręcz znikoma.
Teraz natomiast czekamy na decyzję Urzędu Marszałkowskiego, czy postanowi dołożyć brakującą kwotę i zapłacić co najmniej 70 mln zł za dwie jednostki.