Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Nowy dworzec w Czarnej otwarty dla podróżnych

Nowy dworzec w Czarnej otwarty dla podróżnych

Redakcja
Fot. PKP S.A.

Kubistyczny, ascetyczny w wyglądzie, a przy tym funkcjonalny, nowoczesny, ekologiczny, dostępny – taki jest nowy dworzec w Czarnej. To trzeci w województwie podkarpackim nowoczesny obiekt udostępniony podróżnym w ramach ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Budowa nowego dworca w Czarnej trwała nieco ponad rok. Dzięki inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pasażerowie zyskali całkowicie nowy budynek zaprojektowany i wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego.  Nowy, parterowy obiekt posiada minimalistyczną i kubistyczną bryłę oraz dominantę w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Pod jego wiatą zlokalizowano dwa pawilony. W pierwszym znajduje się poczekalnia urządzona zgodnie ze współczesnymi trendami w  architekturze. Posiada ona przeszkloną elewację umożliwiającą dostęp światła dziennego oraz obserwację tego, co dzieje się na stacji. Wnętrze jest utrzymane w odcieniach szarości i wyposażone w ergonomiczne ławki dla podróżnych, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni umiejscowiono toaletę. W drugim pawilonie znajduje się niewielki lokal nad wynajem. Pod wiatą podróżni mogą również zaparkować rower przy czternastu stojakach dla jednośladów oraz skorzystać ze stacji ich naprawy.

Niewielkie dworce, budowane w formule typowych Innowacyjnych Dworców Systemowych to świetnie rozwiązanie dla mniejszych miejscowości takich jak Czarna. Łączą one w sobie nowoczesność, funkcjonalność, komfort, dostępność i ekologię dzięki czemu zachęcają kolejnych klientów kolei do korzystania z jej usług – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Otwarcie dworca w Czarnej to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Kolejna niewielka miejscowość zyskuje dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Tarnowa i Dębicy. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nowy dworzec w Czarnej to wyjście naprzeciw potrzebom jej mieszkańców. Budynek, który powstaje z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich i pieniędzy krajowych, stanowi przykład nowego podejścia do funkcjonalności tego typu obiektów. Dworzec jest przyjazny środowisku, bezpieczny i wygodny. Zapewnia dostępność wszystkim grupom pasażerów, w tym osobom o szczególnych potrzebach – mówi Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Dziś otworzyliśmy kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. To obiekt niewielki, wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiej koncepcji PKP S.A. Spełnia on wszystkie współczesne standardy obsługi podróżnych, dlatego jestem przekonany, że będzie on dobrze służył mieszkańcom Czarnej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Europejski wymiar spójności opiera się na projektach, które są realizowane w niewielkich gminach. Rewitalizacja dworca w Czarnej z pewnością zwiększy komfort podróżujących mieszkańców tej gminy, również, co niezwykle istotne, osób z niepełnosprawnościami, dzięki szeregowi udogodnień, jakie znalazły się w tej inwestycji. Unia Europejska dofinansowała ten projekt w wysokości ponad 3 milionów złotych, w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, jako inwestycję, która oprócz podniesienia jakości podróżowania przyczynia się do realizacji celów środowiskowych oraz do zwiększenia mobilności i dostępności mieszkańców wszystkich unijnych miejscowości – mówi Christopher Todd,  dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Europejski Rok Kolei zapisuje się znacznymi inwestycjami w tę gałąź transportu w Polsce. Dzisiaj zmodernizowany dzięki środkom z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dworzec w Czarnej dołączy do mapy dofinansowanych projektów. Cieszy, że za sprawą Funduszy Europejskich i przy ich znaczącym wsparciu zmienia się wizerunek polskiej kolei – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowy dworzec w Czarnej jest w pełni dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zaprojektowano i wykonano go tak, żeby nie istniały na nim żadne bariery architektoniczne, a  ponadto wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.

Na dworcu zastosowano szereg rozwiązań proekologicznych – energooszczędne oświetlenie, panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii” oraz pompy ciepła do ogrzewania budynku. Oszczędności będzie generował również system BMS (Building Management System), odpowiadający za zarządzanie instalacjami i urządzeniami oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Zadbano również o bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Na dworcu w Czarnej zainstalowano nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Budowa nowego dworca w Czarnej była realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawcą prac było konsorcjum firm: Heli Factor sp. z o.o. z Warszawy oraz Merx sp. z o.o. z Białegostoku. Koszt inwestycji to ponad 5,5 mln zł brutto.

Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 jest objętych w całej Polsce blisko 200 dworców kolejowych. Sześć z nich znajduje się w województwie podkarpackim. Na trzech stacjach (Sędziszów Małopolski, Radymno, Czarna) zakończono już inwestycje.

Fot. PKP S.A.

Fot. PKP S.A.

Fot. PKP S.A.

Fot. PKP S.A.

Fot. PKP S.A.

Fot. PKP S.A.

Fot. PKP S.A.

Podobne artykuły