Ogólna ocena wszystkich obiektów i stacji kolejowych w Niemczech nieznacznie się poprawiła – wynika z raportu, który opublikowały koleje niemieckie.
DB InfraGO – spółka z Grupy Deutsche Bahn (DB) – która zarządza infrastrukturą kolejową poinformowała, że ogólna ocena sieci wynosi 3, a stacji – 3,03 w niemieckiej sześciostopniowej skali ocen szkolnych. Przy czym 1 to odpowiednik naszej oceny celującej, a 3 – to ocena dobra.
Po raz pierwszy od lat stan infrastruktury kolejowej w Niemczech nie uległ dalszemu pogorszeniu. Zbadano 380 tys. obiektów : wszystkie mosty i tunele, tory i zwrotnice oraz przejazdy kolejowe, nastawnie, linie napowietrzne i obiekty infrastruktury stacyjnej. Ocena stanu całej sieci kolejowej poprawiła się z 3,03 na 3,00 w porównaniu z rokiem 2023. Zaś ocena stanu dworców kolejowych poprawiła się z 3,09 na 3,03.
To nie miało miejsca od wielu lat: powstrzymaliśmy pogarszanie się naszej infrastruktury. Nowy raport o stanie wyraźnie pokazuje, że ubiegłoroczny rekordowy wolumen budowy w wysokości 19,6 mld euro został dobrze zainwestowany – mówi dr Philipp Nagl, prezes DB InfraGO.
Prezes przyznał jednocześnie, że wiele obiektów i stacji w Niemczech nadal jest w złym stanie. I dlatego zapewnia, że jego firma zamierza kontynuować proces renowacji infrastruktury kolejowej.
Poprawa stanu sieci kolejowej jest przede wszystkim efektem budowania nowych torów i rozjazdów. Tylko na odcinku Riedbahn między Frankfurtem nad Menem a Mannheim gruntowny remont poprawił ocenę stanu torów, zwrotnic, nastawni i przejazdów kolejowych z 4,20 do 1,52.
W ubiegłym roku DB InfraGO zmodernizowało łącznie około 2 tys. kilometrów torów, 1800 rozjazdów i 120 mostów. Spółka odnowiła także ponad 870 dworców kolejowych.
Nadal istnieje pilna potrzeba podjęcia działań mających na celu unowocześnienie technologii sterowania i bezpieczeństwa. Nastawnie uzyskały ocenę 4,12, a co druga z około 4 tys. nastawni wymaga wymiany. Dlatego w najbliższych latach DB wymieni 200 przestarzałych nastawni, zastępując je nowoczesnymi urządzeniami. Ogółem modernizacji wymaga około 17% obiektów sieci kolejowej, a około 35% — naprawy. Odzwierciedla to również regionalna ocena stanu infrastruktury.
DB InfraGO zarządza ponad 34 tys. km sieci kolejowej oraz 5,4 tys. dworców kolejowych w całym kraju.